Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lägga på moms på fast fraktavgift?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100227
    Bonzo
    Deltagare

    Hej, Jag har en fråga angående frakten.
    Jag tänkte ta en fast fraktavgift på 39:- på alla ordrar under 500 kronor. När jag väljer 39:- i min fraktmodul i opencart och sedan väljer svensk moms i inställningarna för fraktmodulen så blir summan 49:- i frakt för kunden.
    Ska jag strunta i att aktivera moms på fraktavgiften och skriva 39:- eller ska jag sänka priset till 31,2:- och sedan aktivera momsmodulen för frakten?
    Gör jag det sistnämda så läggs 31,20 kr på på den sammanlagda ordersumman (ex moms) och sedan plussas momsen på 25 procent på allt detta.

    Hur gör ni? Lägger ni på moms på frakten i systemet eller har ni bara en fast fraktkostnad inlagd? (Dvs att ni endast lägger på moms på varorna)

    #164942
    Fruktsam
    Deltagare

    Du måste ta ut moms och specificera den på kvittot. Med andra ord får du lägga in fraktkostnaden utan moms och lägga på 25%.

    Se därför också till att du kan klara en fraktkostnad på 31,20 eftersom skatteverket är hemskt sugna på att lägga beslag på momsen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.