Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Sälja saker som inte är köpta i företaget?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100286
    Br00der
    Deltagare

    Hejsan hoppsan!

    Om jag köpt varor för 10.000 privat kan jag då sälja dom i mitt företag sedan?

    Alltså har jag betalat momsen privat.

    Hur bokför man det i så fall? Och går det om jag inte har kvar kvittot på inköpet jag gjorde privat?

    Supertacksam för svar!

    Ha det gott

    //br00der

    #165306
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Du kan ju alltid köpa varor av dig själv. Men eftersom du inte är momsregistrerad så kan du inte fakturera med moms mot ditt företag. Dvs din moms är inte avdragsgill. Så ditt inköp i firman blir utan moms. Men du kanske kan använda vinstmarginalbeskattning. Jag är inte så insatt i just den formen av handel. Men det är så man brukar redovisa handel med ex begagnade varor. Du kan läsa mer om detta här Vad menas med vinstmarginalbeskattning? | Skatteverket [NS4 version]

    #165308
    ortax
    Deltagare

    Jag kan inte säga så mycket här på denna fronten i just ditt läge. Men jag vet att innan jag startade mitt företag så hade jag köpt in en dator på 13.000:-. Den drog jag av som inventarie på företaget i och med att jag tänkt använda den i företaget.

    Men i ditt fall vet jag inte om man kan göra samma sak dock.

    //Micke

    #165318
    GregerA
    Deltagare

    Det går inte att sälja nya varor med VMB.

    Har du köpt in varorna innan du påbörjade processen att bilda/registrera företaget, så går det nog inte att dra momsen om man skall följa reglerna till 100%.

    Är det enskild firma så borde det dock kunna gå, eftersom det är du som är firman i det fallet.

    Edit: har du inte kvar kvittot kan du inte dra någon moms. Då får du lägga in varorna i firman utan moms.

    #165353
    Br00der
    Deltagare

    Okej tack för era svar!

    Men i detta fall är det ett lager på ca 5.000 kr som är inköpta utan kvitto.

    Men jag vet att jag ej kan dra av moms men det är inte fallet. Jag undrar bara om jag kan sälja det. Alltså för att ge ett exempel. Jag går till ica och köper en deodorant sen vill jag sälja den i mitt AB men har inget kvitto på den. Visst jag kan inte dra av momsen men hur bokför jag det?

    Snälla hjälp mig!

    #165354
    GregerA
    Deltagare

    Du bokför ett som ett varuinköp, men utan moms. Dvs hela summan hamnar på kostnadskontot för varuinköp.

    T.ex
    1910 K 5000:-
    4010 D 5000:-

    #165551
    VATadviser
    Deltagare

    Fast du bör kunna vara beredd att svara på frågor från SKV om varifrån varorna kommit. Inom hela EU letar man idag efter varor som har hamnat utanför “momsningen”. Skall du sälja ett parti som du inte har kvitto på och som du har köpt kontant ser det ju lite konstigt ut.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.