Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Starta företag på sambos namn?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100298
    Ville
    Medlem

    Hej alla!

    Rubriken säger sitt!
    Så min fråga är hur utför jag det på ett bra sätt.
    Jag kan inte starta på mig själv för att min arbetsgivare inte tillåter. Vet ej varför får ingen riktig svar förutom att säga ”undrar var din lojalitet ligger då” det är inte konkurerande alls men men.
    Om jag ska ha bankkonto måste jag ha fulmakt från sambon eller måste de vara hon som fixar allt och om man har konsult måste hon snacka i tel med dom när det behövs nåt. Osv.
    Ska man skaffa ett intyg (kan vi kalla det för) om något skulle hända mellan oss att det är mitt företag så hon inte får mitt förmögenhet :D

    #165266
    Magento
    Deltagare

    Jag tror du gör dig själv en tjänst om du kontaktar Bolagsverket direkt och frågar.

    #165401
    Pelmered
    Deltagare

    Det är nog inga problem att göra så. Det blir väl kanske lite konstigt om du representerar och driver bolaget om det är en enskild firma som är registrerad på någon annan. Men är det ett aktiebolag är det inga konstigheter.
    En enskild firma är ju inte lika lätt att överlåta som ett aktiebolag heller. Ni kan ju skriva ett avtal om att du när som helst har rätt att köpa bolaget för 1 kr, men här kanske du ska dubbelkolla med någon jurist. Dels så att ett sådant kontrakt är juridiskt bindande och dels att det inte är några legala eller skattemässiga hinder att sälja ett bolag långt under marknadsvärdet på det sättet.

    #165418
    danielandersson
    Deltagare

    Vad händer när din arbetsgivare får reda på att det i själva verket är du som driver företaget?

    #165420
    DavidWigg
    Deltagare

    Om det inte är en konkurrerande verksamhet varför inte köra med öppna kort? Att driva eller att man har drivit ett företag är en ganska bra merit. Men det beror väl på hur arbetsgivaren är.

    #165496
    Ville
    Medlem

    Jag har snackat med Bolagsverket och det är inga problem för deras eller lagens del. Vad det gäller arbetsgivaren så kan dom inte göra nåt. För bolaget står inte i mitt namn och jag bryr mig inte vad dom säger eller gör. Får jag kicken så har jag mer tid över ;) Att köpa bolaget sen för 1 kr är inte i intresse för om det skulle gå bra så ska de över till AB.

    #165500
    Dan
    Deltagare

    Detta är inte världens bästa idé kanske, men tänkte du bör ha detta i åtanke innan du startar:

    1. Sambos går skilda vägar. Ibland gör man det på dåliga termer. Ditt bolag kan då bli din sambos.
    2. Skatteeffekten drabbar din sambo, det kan bli skattemässigt skevt här speciellt om du slutar ditt jobb och kör enskilda firman fortf. i hennes namn.
    3. Din sambo tar hela den juridiska och skattemässiga risken för ditt bolag.

    #165550
    VATadviser
    Deltagare

    Det är precis så som Dan säger. Jag skulle inte utsätta min sambo för de risker som ett företagande innebär om inte hon var en stor del av företagandet. När man startar ett bolag tycker man ju att allt verkar kunna gå bra men många många företag går inte bra utan slutar i förluster. Sådana är inte kul att lämpa över på sin sambo. Hade man inte problem innan så lär du få det då.

    Starta ett AB där du är delägare men där du tar in andra som VD och styrelse. Det är inte heller riskfritt men det är mindre risker i det.

    Mvh
    Stefan

    #165575
    Ville
    Medlem

    Tack för in-putsen! Har frågor fortfarande dock!

    1. Vad menar du Dan att det kan bli skattemessigt skevt?

    2. Om jag slutar mitt arbete alternativt får sparken, företaget är registrerat på min sambo, jag får a-kassa. Vad kan hända då?

    3. Om företaget är på mig då, Kan jag erhålla a-kassa om företaget inte går bra och jag tjänar i princip inget?

    #165576
    Dan
    Deltagare

    1. Ni kan få ojämn beskattning om hon trillar upp i en skattetabell och hamnar i brytgränsen för statlig inkomstskatt exempelvis och säkert fler alternativ som jag inte känner till.

    2. Det är väl indirekt bidragsfusk. Om du blir påkommen så blir det inte så bra.

    3. Ej koll på detta exakt, hör med din a-kassa. Det brukar vara ganska svårt att få a-kassa om man har företag om jag inte minns fel. Att få a-kassa kräver väl att man ställer sig till arbetsmarknadens förfogande, inte driver eget företag.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.