Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Antar att detta inte är lagligt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100327
    sunclick
    Deltagare

    Tjena alla!

    Är rätt ny på detta inom företagsekonomi så ursäkta om frågan är en aning korkad.

    Låt oss säga att jag ska köpa en dator för att använda i mitt företag. Jag kan då dra av momsen på köpet då jag använder den för driften, right?

    Sen har jag även hört att man kan sälja sina privata ägodelar till företaget. Typ om jag äger en kamera men behöver även en i firman, då kan jag alltså sälja den till mitt företag?

    Hur blir det då om jag köper t.ex en telefon som jag behöver i företaget för privata pengar, låt oss säga att telefonen kostar 5.000 men jag säljer den till min firma för 6.000. Då har jag ju fått 1000 kronor ” gratis” från företaget utan att behöva skatta dem?

    Antar att det inte är lagligt men hur fasiken kontrolleras sånt?

    Väldigt tacksam för svar!

    #165497
    GregerA
    Deltagare

    Om du säljer någonting till firman till högre pris än marknadsvärdet så skall du skatta för mellanskillnaden. Våra politiker har tänkt på allt :rolleyes:

    #165501
    sunclick
    Deltagare

    Okej okej men hur funkar det om jag t.ex ska sälja en 2 år gammal dator? Det är ju svårt att veta det exakta marknadsvärdet på allt, eller hur?

    #165527
    Athilion
    Deltagare

    Har en liten följdfråga till detta..
    Skulle det även gå att sälja privat utrustning till sin Enskilda Firma, eller blir det något krux där då “jag är min firma”?

    #165528
    Parvelito
    Deltagare

    @sunclick 66490 wrote:

    Okej okej men hur funkar det om jag t.ex ska sälja en 2 år gammal dator? Det är ju svårt att veta det exakta marknadsvärdet på allt, eller hur?

    Normalt passar man sig för att sälja saker till sin firma. Skall man vara helt på det torra skall man ha ett värderingsintyg, och det kostar ofta mer än det smakar när vi pratar om datorer och liknande saker. Det blir en massa tjafs vid en eventuell revision av sådant här, så mitt enkla råd är att låta bli.

    #165529
    Parvelito
    Deltagare

    @Athilion 66518 wrote:

    Har en liten följdfråga till detta..
    Skulle det även gå att sälja privat utrustning till sin Enskilda Firma, eller blir det något krux där då “jag är min firma”?

    Hur menar du nu? Sälja din brödrost och klockradio till företaget? Det är en riktigt usel idé då det knappast är något som företaget har nytta av i sin verksamhet. Det blir inte roligt om Skatteverket granskar dig.

    #165594
    Athilion
    Deltagare

    @Parvelito 66520 wrote:

    Hur menar du nu? Sälja din brödrost och klockradio till företaget? Det är en riktigt usel idé då det knappast är något som företaget har nytta av i sin verksamhet. Det blir inte roligt om Skatteverket granskar dig.

    Nej nej!
    Men jag har en systemkamera som köptes ungefär ett år innan jag registrerade firman, och denne används nu en hel del för företaget..

    #165613
    henrik
    Deltagare

    Har du enskild firma kan du inte köpa något av det där om du inte har bättre utrustning själv. Har du bara den datorn eller kameran så anser skatteverket att att du kommer att använda den privat och därmed blir den inte avdragsgill i företaget. Hade du haft AB hade det troligtvis fungerat. Skatteverket är ganska hårda med saker i enskild firma.

    Man ska vara väldigt restriktiv med att köpa saker av sig själv till sin enskilda firma. Har du ägt prylen innan finns det få argument för att du helt plötsligt inte skulle använda den för privata ändamål bara för att ditt företag äger prylen. Undantag skulle vara saker som du sedan avyttrar och tjänar pengar på i ditt bolag.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.