Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Webhotell i konkurs, skickade ändå ut faktura kommande period?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100361
    Bertil
    Deltagare

    Såg precis att min webshop gått ned, tyckte det var märkligt och när jag inte heller kommer in på deras egen hemsida söker jag på allabolag.se och får se att de tydligen inletts konkurs i mitten av juni som slutfördes i veckan.

    Samma dag som konkursen inleds har de på eftermiddagen fakturerat mig för kommande period som börjar i mitten av augusti, fakturan har alltså gått ut en månad tidigare än normalt eftersom den förfaller långt innan nästa period börjar.

    Är det här verkligen ett okej förfarande?
    Förstår om en konkursförvaltare försöker driva in skulder men att sitta och fakturera kunder för en kommande period, är det okej?
    Nu hoppas jag det löser sig då jag har för mig att ett annat bolag köpt upp det som konkat, med lite tur är det bara så att jag råkar ligga kvar på samma server som de stängt ned.

    Som tur är har jag inte hunnit bli fakturerad för hela webhotellsavgiften utan det var bara några domännamn. Men vad händer med dessa, går de att ta över på något vis så jag inte blir av med dem? Mina svenska domäner har jag direkt hos IIS men hade några .com via firman som gått omkull.

    #165816
    DavidWigg
    Deltagare

    Du kommer inte in i deras kontrollpanel eller via ftp?

    Jag skulle ha försökt att ta backup på alla filer och ta authkoder för alla domäner illa kvickt.

    #165817
    Pelmered
    Deltagare

    Nej, det är såklart inte okej att stänga ned din tjänst över huvudtaget när du har betalat för det om de inte har något speciell anledning till det, exempelvis avtals- eller policyöverträdelser.
    Att de dessutom skickar en faktura som därtill kommer för tidigt(den brukar väl komma senare vad jag förstår?) är ju extremt oseriöst.

    Ett seriöst företag bör ju gå ut och informera sina kunder om vad som gäller innan något av det här händer. Det känns som ett desperat försök att casha in lite för minimera skulderna inför likvidationen. Men om de vill ha betalt är det ju oerhört korkat att stänga din tjänst…

    #165839
    Bertil
    Deltagare

    Tack för svaren.

    Shopen är igång igen, tydligen något tekniskt fel.

    F-låt om jag överreagerade, fick dock smått panik när jag såg detta om konkursen och inte bara min sida låg nere utan även webhotellets. Ska höra mig för om detta påverkar mig på något vis. Får ta backup lite oftare tills jag fått ett lugnande besked.

    #165841
    DavidWigg
    Deltagare

    Om det finns risk för konkurs så flytta domänerna. Begär en authkod och flytta till en annan registar. Har du sidor kvar hos dem är det bara att peka om namnservrarna från den nya registaren.

    Samt backup som du säger. Så skulle jag ha agerat.

    #165844
    Pelmered
    Deltagare

    Skönt att det verkar ha löst sig, åtminstone temporärt :)

    @DavidWigg 66866 wrote:

    Om det finns risk för konkurs så flytta domänerna. Begär en authkod och flytta till en annan registar. Har du sidor kvar hos dem är det bara att peka om namnservrarna från den nya registaren.

    Samt backup som du säger. Så skulle jag ha agerat.

    När man flyttar över en domän lämnas väl namnservrarna som de är. Dvs om man har namnservrarna pekade till sin gamla leverantör innan så pekas de fortfarande till samma namnservrar även efter en flytt till en annan regiastrar även om de har egna namnservrar. Det är så det har fungerat för mig de gånger jag flyttat över domäner, men det kanske är olika från registrar till registrar?

    #165850
    DavidWigg
    Deltagare

    @Pelmered 66869 wrote:

    Skönt att det verkar ha löst sig, åtminstone temporärt :)

    När man flyttar över en domän lämnas väl namnservrarna som de är. Dvs om man har namnservrarna pekade till sin gamla leverantör innan så pekas de fortfarande till samma namnservrar även efter en flytt till en annan regiastrar även om de har egna namnservrar. Det är så det har fungerat för mig de gånger jag flyttat över domäner, men det kanske är olika från registrar till registrar?

    Namnservrana lämnas kanske kvar i systemet, det kanske är rätt. Men hos tex Citynetwork så följer de inte med in i deras system, inställningarna där blir helt tomma. Jag fyller i allt när jag flyttar en ny domän dit, då har jag koll på vart sidan ligger :)

    #165887
    Bertil
    Deltagare

    Verkar som tur är bara varit en olycklig slump som fick mig att tro att de gått i konkurs, de är tydligen förre ägaren som avvecklat sitt bolag medans de nya använder sig av det gamla namnet på fakturorna men under ett annat org.nr så när jag sökte på firmanamnet hamnade jag på fel bolag så att säga.

    Slarv av mig alltså. 😮

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.