Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Börja med enskild företag, sen AB?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100373
    Fru Bad
    Deltagare

    Ja, jag är väl inte den första som frågor om detta..

    Saken är:
    Jag skall starta et webhandel. Jag ska börja smått och utöka antal produkter efterhand, när jag ser hur det går, vilka produkter som säljer.

    Jag är en otålmodig själ….så jag vill starta typ NU. Men det går ju inte, måste köpa inn produkter från utlandet (innom EU), som skall försäljes på webshopen.

    Då är frågan,; borde jag vänta till mars/april nästa år (missa årets julhandel) och spara ihop pengar till AB direkt. Eller gå igång ASAP, som enskild företag.
    KAN klara det till julhandelen i slutet av november.

    Det är bara jag som skall jobba med webshopen till en början med. Jag har något cash för lite varor, webhotell, design, etc, något kan kanske gå på dropshipping.

    Jag kan forövrigt jobba deltid med det jag gör nu hela tiden, och webshopen brevid.

    #166380
    FredrikGust
    Deltagare

    Börja med EF, många har kört länge på den bolagsformen. Det man märker med näthandel är att det tar tid och allt man lär sig på vägen. Bättre att komma igång och lära sig på vägen än att lyckas perfekt med allt direkt. Hösten är betydligt bättre att starta på än våren i många branscher, så det beror ju lite på vad du ska sälja också.

    Det som kan vara bra att kontrollera med leverantörerna är hur man senare hanterar byte av orgnr redan från början. I regel inga problem, men kan vara bra att kolla för att slippa dubbla uppläggsavgifter m.m.

    #166385
    Fru Bad
    Deltagare

    Tack för svar!

    Så har jag också tänkt. :)

    Men företaget (min manns) som jag ska låna pengar av är redan ett AB. Och det var något om at inte behöva skatta av de då, om mitt företag också är AB.
    Och hans firma har inte pengarne just nu, men kan få ihop det framöver.

    Alternativet är att låna pengar i banken för varorna. (som är en annan fråga om hur mycket man ska köpa av varje produkt!)

    Svårt!

    Men kul!

    Ska kolla det med byte av organisationsnummer. :)

    tack!

    #166386
    Macondax
    Deltagare

    Been there, done that!

    Med erfarenhet av att startat med EF, för att ganska nyligen övergått till AB, så skulle jag absolut rekommendera att spara ihop pengarna, och starta med AB direkt!

    * Du slipper efterskänka ev. stora värden i förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial vid övergång.

    * Alla avtal är skrivna med rätt part direkt, nämligen ABt

    * Vill och kan du göra en Exit, så är det “bara” att sälja aktierna

    Om webshopen inte går så bra som du vill, och du lägger ner den kan du låta ABt vara vilande, och återuppta annan verksamhet senare i det. Alternativt så kan du sälja det.

    Den dagen du går över (om du går över till AB) kommer du önska att du började där direkt!

    #166387
    MisterBister
    Deltagare

    Jag håller med Fredrik. Med erfarenhet av både EF och AB. Det är lite krångligare med AB både vad gäller uppstart, att driva det och att avveckla det.

    Börja i liten skala, prova på företagandet och din affärsidé innan du bestämmer dig för ett AB. Dessutom kunde du ju då komma igång på en gång :-)

    Nu finns det ju många fördelar med AB, har det själv. Men börja i rätt ände, möjligheten till AB finns alltid kvar.

    Lycka till!

    #166391
    Fru Bad
    Deltagare

    Aj aj aj! Blir ju enda mera förvirrad här! ;)

    Tack för svar.

    Stora frågan är ju finansiering, ska jag ha enskild, så kommer inte pengarne lika lätt.. AB – får vänta. Men slipper överföra firmat.

    Är förresten lite mere eksklusive badrumsprodukter som skal säljas, saker jag har hittat i andra störra länder, och inte i Sverige. (ska INTE inn på vvs sina områden, det fins jättemånga som säljer skåp, wc, tvättställ, etc., men de mindre grejerne som ska appelera interiörfantaster med medel/högere inkomst)

    ps. Jag är norska, så därför lite konstig svenska.. ;)

    #166392
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag är ledsen för ett mycket tråkigt svar, men jag står bakom det till 110%.

    Har man inte 50 lök, SKA MAN INTE STARTA FÖRETAG!!!

    AB eller inget säger jag!

    @Fru Bad 67500 wrote:

    Aj aj aj! Blir ju enda mera förvirrad här! ;)

    Tack för svar.

    Stora frågan är ju finansiering, ska jag ha enskild, så kommer inte pengarne lika lätt.. AB – får vänta. Men slipper överföra firmat.

    #166361
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Håller med Jimmy! Man bör ha eget kapital som man kan undvara och vara beredd på att förlora. Det gäller oftast att klara de första åren utan lön dessutom…

    #166407
    Effell
    Deltagare

    Hej

    Nu är jag visserligen novis, men jag delar vad jag tänkte på, andra kanske kan säga om detta stämmer:

    Vad jag förstått det som är det stort NEJ att låna från fåmansföretag (din mans AB gissar jag är sådant?) till honom som privatperson eller närstående (EF och du är väl i princip detsamma, varför jag råder till försiktighet). Kan vara bra att kolla upp så ni inte hamnar i trubbel. Även vid start av AB, så att hans AB inte lånar till dig privat för aktieköp/bolagsbildning. Sen vet jag inte vad som är bäst lösning, kanske hans AB bildar ditt nya som dotterbolag, sätter dig som VD och med någon möjlighet att få aktier i lön/aarvode/bonus kanske?

    Oavsett – lycka till!

    #166409
    Fru Bad
    Deltagare

    Samma tycker min man, han tycker jag är för otålmodig. ;)
    Jag har endel pengar sparat, men idag inte för båda varor och aktiebolags inskott.

    Ang. lön så har jag till början möjlighet att jobba brevid, den delen oroar mig inte. :)

    Tack för svar, Jimmy Ö och Lilla Ivy.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.