Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande "Slapp tullavgift" enligt DHL – vad göra?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100447
    Mao
    Deltagare

    Undrar om någon vet vad som gäller här:

    Jag har idag fått leverans av varor. Det är första gången jag köper in varor på import, och det handlar om kuddfodral i bomull till ett värde av 16859,57 kr, importerade från Indien som är ursprungsland.

    Jag hade räknat med att behöva betala tull till DHL-killen som levererade, om jag förstått Taric rätt så är varukoden 6304 med en tullsats på 9,6%. Han kollade dock igenom sina papper och sa att “nej, du har sluppit tullavgifter. Men du driver väl företag? Det brukar inte vara tullavgifter för företag”. Det tycker jag verkar jättekonstigt.

    Ska jag betala in tull på mina varor? Hur går jag i så fall tillväga? Och har jag förstått det rätt att jag även ska betala in moms, och att momsbeloppet grundar sig på totala kostnaden för varorna, alltså hemtagningskostnaden + tull * 0,25?

    Jättetacksam för hjälp!

    #166419
    biz
    Deltagare

    DHL har förmodligen lagt upp dig som faktura kund, då kommer tull & moms fakturan om någon dag…

    #166456
    zapmore
    Deltagare

    För mig tog det ca 4 dagar innan jag fick fakturan på posten.

    #166465
    Peppe75
    Deltagare

    Tar 2-3v för mig ibland

    #166872
    Bestblom
    Deltagare

    Jag håller på att starta upp mitt företag/webshop som ska importera solglasögon från Kina för vidareförsäljning. Jag ringde tullen som sa att varan jag vill importera har Tullsats 4 %.

    Hittills har jag beställt ca 15 st solglasögon för att se hur dem ser ut. Dessa beställde jag som “privatperson” och inte företagre. Jag har inte behövt betala tull när jag har varit och hämtat mina glasögon från Posten. Är det tur eller behöver inte privatpersoner betala tull?

    Kan man inte fortsätta köpa in i små mängder, som privatperson, och sälja det vidare på webshopen för att slippa tullen som företagare?

    Hur funkar det när jag köper mina solglasögon som företagare med tullsats på 4%? Måste jag betala det varje gång jag beställer en vara eller får jag hem en “nota” på totalsumman??
    Jag förstår ingenting om hur processen går till, vem jag är skyldig att redogöra för och när jag ska göra det samt hur jag ska göra det ;/

    När jag som företag köper varor och ska sälja det vidare, måste jag redovisa köpet? Vad ska man göra/hur går det till om man köper från en privatperson?

    Är det någon som kan det här lite bättre?

    Tack

    #167455
    Bestblom
    Deltagare

    ? :confused:

    #167461
    GregerA
    Deltagare

    Det är alltid köparen som har ansvaret för att importen blir korrekt deklarerad. Har den av någon anledning inte blivit deklarerad genom speditören, eller den blivit det men till fel värde, så är det din skyldighet som köpare att se till att den blir tulldeklarerad. Att inte göra detta är brottsligt.

    Det har ingen betydelse om du importerar som privatperson eller som företagare. Det är syftet – dvs att du skall sälja dem vidare i näringsverksamhet – som avgör i vilken egenskap du importerar.

    För privatpersoner som importerar för eget bruk brukar det inte tas ut några avgifter när sändningen är av mindre värde (några hundralappar). Möjligen kan man säga att dessa “slipper” tull.

    För näringsidkare finns inget undantag för lågvärdessändningar. Där skall redovisning ske från första kronan. Undantag sändningar av mindre värde som innehåller varuprover.

    Har du tagit in varor som privatperson så lär det bli svårt att dra av dem, och eventuell moms, i din näringsverksamhet. Så risken är stor att du hamnar i en situation där inte heller tycker att du behöver redovisa försäljningen. Det är också brottsligt.

    Om du tänker efter lite så borde du inse att det inte är rimligt att man med lite småtrix skall kunna skaffa sig en konkurrensfördel gentemot dem som gör rätt – utan att bryta mot lagen. Import har man hållit på med i 100-tals år, så de flesta luckor är nog tilltäppta vid det här laget.

    (Det finns redan ett antal trådar med samma frågeställning här på forumet)

    #167492
    Bestblom
    Deltagare

    Jag vill absolut inte komma undan eller agera brottsligt. Har jag, vilket jag har som näringsidkare, några skyldigheter så ska det självklart följas!
    Men jag är bara fundersam över hur dessa regler går ihop och vem som ska göra vad. Har inte gjort detta tidigare och det är därför jag väcker frågan igen. en del kan detta så bra medan andra (som jag) inte kan så mycket.
    Dina tips har varit givande. Jag undrar över två saker

    1) på vilket sätt kommer tullen se skillnad mellan min beställning som privatperson eller som företagare för att jag ska betala tullen för det? Måste jag efter att hämtat ut mina varor från posten ringa till tullen och anmäla det eller är det dem som gör jobbet?

    2) kan jag på ett lagligt sätt “sälja” befintliga köpta varor som privatperson till mitt företag? Jag har några dussin solglasögon här som jag inte kommer ha så stor nytta av och tänkte sälja dessa om det är lagligt

    #167496
    Fruktsam
    Deltagare

    @Bestblom 68746 wrote:

    1) på vilket sätt kommer tullen se skillnad mellan min beställning som privatperson eller som företagare för att jag ska betala tullen för det? Måste jag efter att hämtat ut mina varor från posten ringa till tullen och anmäla det eller är det dem som gör jobbet?

    2) kan jag på ett lagligt sätt “sälja” befintliga köpta varor som privatperson till mitt företag? Jag har några dussin solglasögon här som jag inte kommer ha så stor nytta av och tänkte sälja dessa om det är lagligt

    1. Det ser ju om inte annat om det är en företagsadress det ska skickas till och de kommer länka den till ditt företags EORI-nummer (som du får ansöka om hos tullverket). Men oavsett så kommer dina leveranser att vara så pass mycket värda att du kommer få tulla på dem.
    Förtullningen kan du göra själv, men i ditt fall skulle jag rekommendera dig att låta fraktbolaget göra det. Det kostar inte så mycket.

    2. Om du har gjort inköpet relativt nära det att du startat företaget så kan du få räkna det som ett inköp till företaget ändå. Minns inte exakt hur lång tid det är men vill säga tre månader.
    Annars kan du sälja eller skänka dem till företaget. Inget olagligt i det så länge det redovisas rätt.

    #167539
    Bestblom
    Deltagare
    fruktsam;68750 wrote:
    1. Det ser ju om inte annat om det är en företagsadress det ska skickas till och de kommer länka den till ditt företags eori-nummer (som du får ansöka om hos tullverket). Men oavsett så kommer dina leveranser att vara så pass mycket värda att du kommer få tulla på dem.
    Förtullningen kan du göra själv, men i ditt fall skulle jag rekommendera dig att låta fraktbolaget göra det. Det kostar inte så mycket.

    2. Om du har gjort inköpet relativt nära det att du startat företaget så kan du få räkna det som ett inköp till företaget ändå. Minns inte exakt hur lång tid det är men vill säga tre månader.
    Annars kan du sälja eller skänka dem till företaget. Inget olagligt i det så länge det redovisas rätt.

    Tack så mycket!
    Så om jag har förstått det rätt måste jag som företagare ansöka om “eori-nummer” hos tullverket.
    Vad är det för något och varför ska man göra det? Kan man inte köpa in varor utanför EU utan detta?

    När jag beställer glasögon så beställer jag ett antal från samma leverantör som skickar allt i ett litet paket till mig. Därför syns det inte antalet glasögon utan det är bara ett litet paket som leveras. I paketet finnas det mellan 5-10 st glasögon. Paketet är inte alls så stor och väger nästan ingenting. Visst är det per paketet jag får tulla och inte per glasögon? Antalet glasögon syns ju inte.

    Hur menar du med “förtullingen”? När jag köper in dessa gör jag det bland annat via sidan aliexpress.com
    I priset ingår fraktavgiften. Se den här länken: http://www.aliexpress.com/item/HOT-2013-Free-Shipping-SPY-OPTIC-KEN-BLOCK-HELM-Cycling-Sports-Sunglasses-Outdoor-Sports-Sunglasses-men/815551248.html

    Ett par glasögon kostar US $3.91 och i priset har frakten räknats in. Det tar mellan 14-45 dagar att få hem varan. Vill man att det ska gå snabbare kan man välja fraktbolaget EMS och betala US $46.86 eller FedEx och betala US $64.97
    Som ni ser kostar snabbfrakten otroligt mycket. Meeeer än själva varan :) Eftersom jag inte har bråttom eller vill lägga ut så mycket harjag bestämt att inte betala för det, hittills har det fungerat bra.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.