Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Är det värt med aktiebolag för en sån liten verksamhet?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100507
    Bestblom
    Deltagare

    Hej

    Jag är i startfasen med att starta en webbshop där jag ska importera solglasögon från Kina. Läste ett inlägg där några tyckt att man ska köra igång direkt med ett Aktiebolag, andra hade skrivit tvärtom och tyckte det vore bättre att komma igång med Enskild Firma.
    Vad tycker ni?
    Det är inte alls en stor verksamhet som jag ska dra igång. Kapitalinsatsen är inga problem för att starta aktiebolaget, men jag undrar om det är värt det för en sån liten gren?

    #166891
    Niklas svard
    Deltagare

    Xzzzwawf

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #166893
    Macondax
    Deltagare

    Det finns ett par frågor du behöver ställa dig;
    * Kommer verksamheten att växa med stora varulager?
    * Kommer du i framtiden att livnära dig på ditt företag?
    * Kommer du i framtiden att anställda personal i ditt företag?

    Om dessa tre blir Ja; då är Aktiebolag att rekommendera. EF fungerar absolut att starta med, men har du stora varulager, mycket förbrukningsinventarier (t.ex. lagerhyllor, datorer, skrivare etc) blir det genast svårare vid en eventuell framtida övergång.

    Man behöver tänka lite “storföretag” när man startar. Vill man bli stor, måste man tänka stort (och hur många stora företag hittar du, som drivs som EF?) :)

    #166012
    Bestblom
    Deltagare

    Ja, målet är att få verksamheten att växa, fast jag vet inte när det kommer bli så stort att jag kan “leva på det”. För tillfället kommer jag att ha det som en grej jag gör efter mitt vanliga jobb 8-17.

    Om/när verksamheten kommer så att jag själv inte kan göra allt och det finns pengar till att anställa någon/några så är svaret JA :D

    Men jag kan alltid starta upp ett AB i framtiden om det skulle vara bättre så!?

    #167357
    biz
    Deltagare

    @Bestblom 68596 wrote:

    Ja, målet är att få verksamheten att växa, fast jag vet inte när det kommer bli så stort att jag kan “leva på det”. För tillfället kommer jag att ha det som en grej jag gör efter mitt vanliga jobb 8-17.

    Om/när verksamheten kommer så att jag själv inte kan göra allt och det finns pengar till att anställa någon/några så är svaret JA :D

    Men jag kan alltid starta upp ett AB i framtiden om det skulle vara bättre så!?

    Nu när revisorskravet är borta för AB med liten omsättning så är det väl inte så mycket att tveka på, lika bra att köra AB från början.

    #167415
    Bestblom
    Deltagare

    Är det inte större utgifter/kostnader för att driva ett AB än EF?
    Självklart är det bättre, ur ett affärsmässigt perspektiv, att ha ett AB än EF. Men jag försöker överväga för och nackdelarna med det..

    #167422
    Flagstore.se
    Deltagare

    Eftersom du antagligen har ett vanligt lönearbete också, bör det vara en fördel för dig skattemässigt att ta ut aktieutdelning ur ett AB istället för lön ur enskild firma. Marginalskatten blir skyhög vid löneuttag när det läggs på toppen av din vanliga inkomst 😮

    #167447
    henrik
    Deltagare

    @Bestblom 68663 wrote:

    Är det inte större utgifter/kostnader för att driva ett AB än EF?
    Självklart är det bättre, ur ett affärsmässigt perspektiv, att ha ett AB än EF. Men jag försöker överväga för och nackdelarna med det..

    Nej inte nu när dom skippat revisorskravet så är där ingen skillnad. Har man minsta ambition av kunna leva på sitt företag så är AB att föredra redan från början. Då slipper man strulet med ombildning och skulle det inte gå eller man inte orkar mer så kan man bara avveckla och plocka ut sina pengar igen.

    #167456
    Bestblom
    Deltagare

    Ok jag förstår. Kan man även “frysa/pausa” aktiebolaget eller byta inriktning om det visar sig att det inte gick så bra med att driva webbshop och vill byta inriktning och öppna ett gym? (Ett gym är bara ett exempel, det är inget jag har intresse av, att starta, eller tid med :)

    #167457
    Bestblom
    Deltagare

    Det är bra att det inte längre är obligatoriskt med en revisor. Det är en stor kostnad som man slipper betala. Men vilka andra obligatoriska kostnader/skyldigheter har man när man driver ett ab oavsett storleken?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.