Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Får man köpt CE märkta produkter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100508
    Pagen
    Deltagare

    Tjena.

    En liten fråga till någon som sitter på lite information i ämnet CE märkta produkter:

    Får man köpt CE märkta produkter från Kina eller är det deras eget lilla drag med China Express(C E) som dom utger för att vara det europeiska CE märkningen?

    Hoppas någon kan hjälpa. Det är en typ av skyddsutrustning det är snack om i detta tillfälle.

    Mvh
    Pågen

    #166882
    Pelmered
    Deltagare

    Om du ser märkningen kan man se skillnad om man kollar noga. Avståndet mellan bokstäver skiljer en del, se här:
    File:CE marks.jpg – Wikimedia Commons

    #166885
    danielandersson
    Deltagare

    Noname-skyddsutrustning (som KANSKE är ce-märkt)?

    Glöm inte att skriva ut adressen till din butik sen, så jag vet vad jag ska undvika.

    #166886
    Nonkan
    Deltagare

    Köpa får du väl göra vad jag vet, det är när du ska sälja det kan bli problem.

    #166887
    Ekraft
    Deltagare

    @Pågen 68055 wrote:

    En liten fråga till någon som sitter på lite information i ämnet CE märkta produkter:

    Får man köpt CE märkta produkter från Kina eller är det deras eget lilla drag med China Express(C E) som dom utger för att vara det europeiska CE märkningen?

    Hoppas någon kan hjälpa. Det är en typ av skyddsutrustning det är snack om i detta tillfälle.

    Det finns kinesiska företag som glatt sätter dit riktiga CE-logotyper på vad skit som helst, utan några tester, och med full vetskap om att produkten inte skulle klara ett test. Förfalskade protokoll från testlab finns det kinesiska företag som skapar för en hundralapp, så det går inte att lita på sådana. Det fråntar inte dig som importör ditt ansvar för att produkten uppfyller de normer som är uppsatta. Du behöver helt enkelt göra en egen CE-certifiering på ett europeiskt ackrediterat testlab om du inte själv besitter kunskapen att avgöra om en produkt uppfyller normen.

    Typiska exempel på fullkomligt livsfarliga produkter som importeras till Sverige är cykelhjälmar som inte är UV-beständiga, utan efter några hundra timmar i solljus så spricker plasten. Men de är billiga.

    Samma problem har man haft med barnsitsar till cyklar, och eftersom cyklar ofta förvaras utomhus kan det ibland handla om veckor innan något fäste brister och barnet far i backen i full fart. Det brukar dock vara billigt att köpa de barnsitsarna.

    Barnvagnar testas ofta, och 7-8 av 10 brukar underkännas för att de kan braka samman och skada barnen som sitter/ligger i den. Här klarar sig som regel billiga vagnar sämst, men även dyra märkesvagnar brukar ha fuskat med någon liten säkerhetsspärr för att man kunde spara en femma.

    Vi kan lägga till andningsmasker som skall användas vid målning som har för stora hål så att de minsta och mest farliga partiklarna tränger igenom. Hörselskydd som släpper igenom för mycket ljud och skyddsskor med stålhätta som inte tål tillräckligt hög belastning.

    En del grejer är mycket farliga genom att de är försedda med förfalskade varumärken. Biltillbehör är inte helt ovanligt att det förfalskas, och därför rullar det bilar med säkerhetsbälten som inte klarar hög belastning eller med krockkuddar som inte löser ut som de skall.

    Det som kan inträffa är att en myndighet ålägger dig som importör att ta tillbaka alla produkter du har sålt, för att de är farliga, samt att inneliggande lager kasseras. Det betyder dels pengarna tillbaka till alla som köpt den, men också att du måste visa att du gjort allt du kan för att nå alla köpare av produkten. Det kan betyda omfattande annonsering i en rad dagstidningar till en kostnad av miljoner om din produkt fått stor spridning eller sålts under lång tid.

    #166892
    Pagen
    Deltagare

    Tjena.

    Jag sitter på samma produkt från från Kina och Usa och jag vet att dom håller en bra nivå och att det inte är skit grejer.
    Men jag vill ju inte åka dit på att dom inte är märkta med CE märkningen.
    Kina är såklart lite billigare än USA men det är ingen skillnad på produkterna.
    Båda säljs som nonbranded.
    Klurigt om man skall lägga pengar på att få dom CE märkta men jag får fundera om jag vill lägga dom slantarna eller om jag skall gå vidare istället och hitta andra produkter..

    #166915
    VATadviser
    Deltagare

    Var kan man se vilka normer som gäller för en produkt?

    #166917
    Ekraft
    Deltagare

    @VATadviser 68095 wrote:

    Var kan man se vilka normer som gäller för en produkt?

    Det här är ett bra ställe att börja på:
    Extended Search

    Det är en djungel att ta sig igenom, eftersom det finns en massa små fallgropar om allt från legeringar i byxknappar och dragkedjor till förekomsten av bromerande flamskyddsmedel i kretskortet på en rörelsedäckare till en larmanordning.

    #166978
    GregerA
    Deltagare

    Elsäkerhetsverket har nu uppmärksammat att det finns en omfattande privatimport av livsfarlga elprylar, och skrivit till EU-kommisionen om problemet. Vi får hoppas att Aliexpress, DealExtremes m.fl dagar är räknade. 😮

    Handel med farliga elprodukter via internet
    http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Nyheter/Nyheter%20Centralen/Skrivelsen.pdf

    #166979
    FredrikGust
    Deltagare

    Hade varit fantastiskt om de som importerar luvsfarliga prylar skulle sluta med det. Rätt många aliexpressgrejor på tradera och i våra hushåll.

    Har provbeställt en del från olika leverantörer i Asien och sågat itu prylarna för att kolla hur väl de uppfyller direktiven med avstånd till hölje, avstånd mellan ledare på kretskort etc men det mesta är inte alls ok. Vissa har bara 2 mm mellan ledarna på 230V. När man kör högspänningsprov på dem blir rätt många strömförande i höljet. Skulle inte tro att så många av dem som köper för eget eller andras bruk inte inser vilka faror de utsätter folk för…

    Vi testar även märkesprodukterna på samma sätt och inte heller dessa klarar våra granskningar med alla produkter…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.