Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Påslag på varor och frakt

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100511
    blazern
    Deltagare

    Har en inköpsfrakt på allt från 150-450 kr beroende på om jag köper in 10 eller 100 produkter på samma gång. Produktens försäljningspris räknas ut på följande vis, inköpspris + 10 kr (emballage) + frakt (varierande beroende på vikt) x 2 x 1,25.

    Då har jag ett påslag på 100% på frakten också, räcker detta för att täcka fraktkostnaden vid inköp tror ni? Hur hade ni gjort, då den varierar hela tiden?

    Tror ni 10 kr (vilket också får ett påslag på 100%) räcker för att täcka wellpapplådor (ca 8 kr/st), reklamtejp (14 kr rullen) och lite annonsering (ca 200 kr/vecka)?

    Jag erbjuder kunderna “fraktfritt”, vilket jag försöker beräkna rätt i priset. Hur gör ni som har fraktfritt, har ni satt ett medelvärde eller beräknar ni per enskild produkt? Frakten varierar allt från 19,50 kr till 112 kr exkl. moms.

    Till min fördel handlar ofta kunden två eller fler produkter vilket gör att jag tjänar mer på frakten då den sällan blir dyrare än om jag hade skickat 1 vara.

    Vissa produkter kan jag lägga på 200-300% i påslag på.

    Jag VET att allt beror ju på hur mycket man säljer, detta varierar ju tyvärr. Jag har inga andra utgifter än det jag skrev. Förutom arbetskostnad och den får väl vara gratis tills man kommit dit man önskar. Vill gärna veta era omkostnader och hur ni räknar lite.

    Själva frågan är väl egentligen om det är en bra formel jag har eller hur hade ni gjort? Skriv gärna på excel-språk :)

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.