Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa inkråm privat…

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100555
    Machiavelli77
    Deltagare

    Hej
    Jag behöver råd av er som är lite mer insatta än jag i detta här. Jag ska köpa en e-handel men har inte hunnit starta upp mitt företag än. Kan jag köpa e-handeln privat? Om ja, hur gör jag när mitt bolag är startad?
    Vad är fördelar och nackdelar med att köpa “privat”?

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning
    KT

    #167314
    Pelmered
    Deltagare

    Det känns som du gör det väldigt komplicerat för dig i onödan. Kan du inte vänta med att genomföra köpet tills du har fått bolag registrerat?
    Du kan ju skriva på köpeavtal och så privat om det är bråttom med att få avtalet klart och sedan överlåta det till ditt bolag och göra betalningen så fort du har fått bolaget registrerat. Om du inte kan vänta på att bolaget ska bli registrerat för att göra transaktionen är det nog bättre att du ansöker om F-skatt som du använder temporärt. Att få F-skatt är ju dessutom gratis och du får den inom några dagar(max en vecka) och du ansöker via verksamt.se och fyller i allt rätt.

    När man ansöker om F-skatt kan man ju ange att man har haft transaktioner ett litet tag tillbaka i tiden, men jag tror inte det går att göra om ska starta ett AB eller HB.

    Ditt AB/HB borde sedan kunna köpa allt för samma pris vilket gör att du varken får någon skatt eller moms att betala i din egen deklaration. Du måste dock bokföra det här i din firma, men det är ju inte så jobbigt om det bara gäller två transaktioner.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.