Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande avtal för kortinlösen och avgifter?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100561
    alle78
    Deltagare

    Hej,

    Har ett företagskonto hos SEB och kör kortinlösen via payson men när man gör ett uttag och gör en överföring till företagskontot så tar payson en avgift på 2kr.

    Sedan får man även betala den rörliga payson avgiften för varje köp en kund utför.

    SEB kör någon kortinlösen som heter “euroline” eller har jag fel?

    Men på SEB:s hemsida så står det att dem tar ut en fast avgift.

    Men vad ligger avgiften på? Någon som använt euroline som betallösning?

    Använder just nu bokföringsprogrammet speedledger och där har jag kopplat mitt företagskonto så min andra fråga är om det blir rörigt om man ska hålla på och föra över intäkten från payson till företagskontot? plus att det blir en massa avgifts påslag?

    Är det inte enklare om man kopplar sitt företagskonto (euroline) till sin e-handels sida så har man bättre koll på samtliga inbetalningar plus att man minimerar avgifterna?

    Massa frågor här men vill gärna veta vad ni tycker eller vad ni har för erfarenhet :)

    #167320
    Fruktsam
    Deltagare

    Euroline har (som standard) en fast kostnad på 2kr per kortköp och en rörlig kostnad på 2,5% för kreditkortsköp (0% för bankkort). Det går ju ofta att förhandla ner när du kommer upp i större volymer.
    Sen behöver du utöver det en betalväxel som även de tar ut en avgift för varje köp. Använder du en helhetslösning som tex Billmate så ligger deras listpris på 3kr+1%. Så du hamnar på 5kr och 3,5% för kreditkortsköp och 5kr+1% för bankkortsköp.

    Om det är förmånligare eller ej beror ju på genomsnittliga ordersumman och hur dina kunder betalar.

    Men angående avgiften för överföring från payson till bank så är det ju ingen större summa i sammanhanget. Du överför inte varje köp utan gör det i en klump.

    #167323
    SamH
    Deltagare

    @Fruktsam 68557 wrote:

    Euroline har (som standard) en fast kostnad på 2kr per kortköp och en rörlig kostnad på 2,5% för kreditkortsköp (0% för bankkort). Det går ju ofta att förhandla ner när du kommer upp i större volymer.
    Sen behöver du utöver det en betalväxel som även de tar ut en avgift för varje köp. Använder du en helhetslösning som tex Billmate så ligger deras listpris på 3kr+1%. Så du hamnar på 5kr och 3,5% för kreditkortsköp och 5kr+1% för bankkortsköp.

    Om det är förmånligare eller ej beror ju på genomsnittliga ordersumman och hur dina kunder betalar.

    Men angående avgiften för överföring från payson till bank så är det ju ingen större summa i sammanhanget. Du överför inte varje köp utan gör det i en klump.

    En betalväxel som tar % för ett köp hade jag aktat mig ifrån. Du har tex Se priserna för en betalningslösning hos Quickpay | QuickPay internet-betalningsgateway som ger dig 500 köp för 185kr. Du har även epay som även dom endast har fast avgift.
    Euroline har andra avgifter för SEB kunder.
    49kr/månad
    1,50kr/köp
    1,95% på utländska/kreditkort.
    0% på svenska bankkort.

    Alle du har en länk uppe här på sidan som heter http://www.ehandel.se/kortbetalning/ Där kan du jämföra kortbetalningar.

    #167328
    alle78
    Deltagare

    @Fruktsam 68557 wrote:

    Euroline har (som standard) en fast kostnad på 2kr per kortköp och en rörlig kostnad på 2,5% för kreditkortsköp (0% för bankkort). Det går ju ofta att förhandla ner när du kommer upp i större volymer.
    Sen behöver du utöver det en betalväxel som även de tar ut en avgift för varje köp. Använder du en helhetslösning som tex Billmate så ligger deras listpris på 3kr+1%. Så du hamnar på 5kr och 3,5% för kreditkortsköp och 5kr+1% för bankkortsköp.

    Om det är förmånligare eller ej beror ju på genomsnittliga ordersumman och hur dina kunder betalar.

    Men angående avgiften för överföring från payson till bank så är det ju ingen större summa i sammanhanget. Du överför inte varje köp utan gör det i en klump.

    Då kanske det inte är så lönsamt att byta men jag kör med payson ett tag så får jag se, tack för info!!! :)

    #167329
    alle78
    Deltagare

    @SamH 68560 wrote:

    En betalväxel som tar % för ett köp hade jag aktat mig ifrån. Du har tex Se priserna för en betalningslösning hos Quickpay | QuickPay internet-betalningsgateway som ger dig 500 köp för 185kr. Du har även epay som även dom endast har fast avgift.
    Euroline har andra avgifter för SEB kunder.
    49kr/månad
    1,50kr/köp
    1,95% på utländska/kreditkort.
    0% på svenska bankkort.

    Alle du har en länk uppe här på sidan som heter Jämför kortbetalning, betalväxlar, inlösenavtal och kreditkortsbetalning för e-handel Där kan du jämföra kortbetalningar.

    Tack så mycket för hjälpen!!!! :), får se hur jag gör men det verkar vara dyrare än payson om man ser på helheten.

    Mvh
    //Alonso

    #167333
    Fruktsam
    Deltagare

    @SamH 68560 wrote:

    En betalväxel som tar % för ett köp hade jag aktat mig ifrån.

    Jag är inte heller så förtjust i procentuella avgifter. Men det finns ju fler aspekter än priset när det gäller betallösningar också. Så man får ju beräkna vad det kan tänkas kosta i slutändan och väga in andra faktorer i det.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.