Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan tillverkare hindra försäljning av andra märken?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100620
    Jolo
    Deltagare

    Hej :)

    Tänkte bara höra om någon känner till vad lagen säger om följande:

    Jag börjar sälja en produkt från en tillverkare.
    Tillverkaren ger mig ensamrätt till försäljning av dennes varor i Sverige om jag endast säljer hans/ hennes produkter. Företaget vill med andra ord skriva in i ett avtal att jag inte får sälja liknande/samma produkter från en annan tillverkare.

    Kan man skriva så i ett avtal, är det lagligt?
    Eller strider det mot konkurrenslagen eller något liknande? 😎

    #167824
    Fruktsam
    Deltagare

    @Jolo 69111 wrote:

    Kan man skriva så i ett avtal, är det lagligt?

    Det är väl ganska vanligt med sådana överenskommelser. Om inte annat så tycker jag att om man är exklusiv distributör för en produkt så bör man passa sig lite för att börja sälja konkurrerande produkter. Det handlar ju om att skapa bra relationer till sina leverantörer också.

    #167833
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar :)

    Nej,det ingen bra ide att i alla lägen köra konkurrerande produkter men i vissa fall kan det vara svårt att inte göra det.

    Tex känner jag till några säljare med exkusivitet som säljer olika märken, sadlar till hästar, där passar inte ett sadelmärke till alla hästar och det skulle bli väldigt svårt att arbeta med sadelinpassning, faktiskt omöjligt om man man bara fick sälja ett märke, så det är inte alltid så självklart men jag förstår hur du menar :)

    Min egentliga fråga var vad lagen säger om att skriva detta i ett avtal :) om det strider mot konkurrenslagen eller liknande?

    #167834
    Ekraft
    Deltagare

    Ni har ju en ömsesidig överenskommelse där du får exklusivitet på märket, men bara så länge du lägger all energi på det. Det är väl rätt så fair, och definitivt inget som strider mot lagen.

    #167835
    Jolo
    Deltagare

    Ok, låter bra, då vet jag vad som gäller om det skulle bli aktuellt :)
    Kommer ta en jurist till hjälp vid avtalsskrivning oavsett men tänkte bara höra lite på förhand med er som har erfarenhet av avtalsskrivning och lagar vad som gäller.

    Tackar och bockar ;)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.