Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur Bokför man direktförsäljning?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100637
    bigfish
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag satt och funderade på hur man bokför direktförsäljning?

    tex att jag står på ett torg och säljer eller i en monter på en mässa. Jag antar att man måste ge en enskild faktura till varje kund som kvitto?

    eller bokför man försäljningen som en “stor gemensam försäljning” genom att slå ihop det hela sålda antalet, moms etc….
    vad ger man då kunden för kvitto, vad måste finnas med på ett sådant kvitto?
    jag tänker då på ett vanligt kvitto man får efter att ha handlat i ICA butiken tex…?

    #167954
    JohanK
    Deltagare

    Brukar du få kvitto av torghandlaren? Haha

    #167955
    GregerA
    Deltagare

    Det vanliga är nog att du efterhand noterar på en lista vad du sålt, och bokför det i klump vid dagens slut.

    Om någon begär kvitto så har du laglig skyldighet att utfärda ett sådant, så det kan ju vara bra att ha ett litet kvittensblock med sig.

    #167968
    bigfish
    Deltagare

    @JohanK 69268 wrote:

    Brukar du få kvitto av torghandlaren? Haha

    Ha ha nä det har jag väll aldrig fått :p :)
    När jag var på en mässa föra året så hade även några av de mindre företagen en kortterminal kanske därför jag kom att tänka på det.

    @GregerA 69269 wrote:

    Det vanliga är nog att du efterhand noterar på en lista vad du sålt, och bokför det i klump vid dagens slut.

    Om någon begär kvitto så har du laglig skyldighet att utfärda ett sådant, så det kan ju vara bra att ha ett litet kvittensblock med sig.

    A ok Tack! :)
    Utifall att, Vet du vad för information det måste vara med på ett sådant kvitto för att det ska vara giltigt?

    #167969
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kvittensblock – CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    @bigfish 69285 wrote:

    A ok Tack! :)
    Utifall att Vet du vad för information det måste vara med på ett sådant kvitto för att det ska vara giltigt?

    #167975
    bigfish
    Deltagare

    @Jimmy Öström 69286 wrote:

    Kvittensblock – CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    HA! Tackar, tackar :)

    #168035
    Abbesnabb
    Deltagare

    Om jag har förstått saken rätt så måste den som säljer för mer än fyra prisbasbelopp på ett år ha ett kassaregister (även känt som kassaapparat). Även om det kanske inte är så i praktiken och trots att det gnälls så gäller det också för torghandel.

    Enligt Skatteverket så måste du som företagare alltid ta fram och erbjuda kunden ett kvitto.

    Vi skriver ut en kontantfaktura vilket är skapligt meckigt.

    Kassaregister | Skatteverket [NS4 version]

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.