Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inför registrering för F skatt och Moms

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100833
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Efter att ha väntat i kö i 1h 22min ( 😡 ) kom jag äntligen fram till en handläggare på Skatteverket som var helt lost och kunde inte hjälpa mig. :confused: Så jag vänder mig till “experterna” här som har gjort detta :D
    Jag ska lägga till F-skatt och moms till mitt aktiebolag som ska bedriva E-handel med accessoarer (även import).
    På verksamt.se kan jag ansöka om F skatt och Moms men det är en del information som ska fyllas i som jag inte kan.

    SNI-kod: 47 912
    Omsättning: 10 000 kr
    jag har iiiingen aning alls om omsättningen idag, och eftersom företaget ska drivas som en “hobby” så tror jag inte att jag kommer omsätta så mycket första året, är det ok att skriva 10 000kr eller är det för lågt?



    Verksamheten ska bedrivas: Utan anställd
    jag kommer inte ha någon anställd, det är jag som äger företaget och pengar som kommer in kommer jag stanna kvar tills det växer. Om jag väljer “utan anställd” så betyder det att jag inte kan röra pengarna som kommer in i företaget väl? Och för att göra det kan jag senare ändra/lägga till “med anställd”?



    Beräknat beskattningsunderlag och omsättning,
    Beskattningsunderlag:

    Omsättning 10 000
    Total momsfri försäljning i Sverige – 0
    Total försäljning i EU-land – 1 000
    Total försäljning utanför EU (= export) – 1 000
    Totalt beskattningsunderlag = 8 000

    detta har jag skrivit in eftersom jag inte har någon aning om aktuella siffror redan idag. Jag antar att när verksamheten har kommit igång och pengar börjar omsättas och komma in i företaget får jag deklarera “rätt” ifrån mig med aktuella siffror. Så det är inte galet om jag skriver något som jag inte vet, eller hur? Har ni några tips på dessa siffror, är det bra eller ska jag ändra på något?



    Välj redovisningsperiod: Varje kalenderkvartal, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
    jag har fått veta att eftersom jag inte omsätter så mycket så ska jag inte välja redovisningsperioden varje månad. Därför har jag valt vart tredje månad. Går det att ändra på detta senare? Låter det rimligt med mitt val?



    Välj metod för redovisning: Bokslutsmetoden
    fick veta att det är bättre med bokslutsmetoden, dessutom kan man ändra det till det andra alternativet som är Faktureringsmetoden utan problem. Men att göra det tvärtom så kan det bli lite svårt. Vet inte riktigt vad detta innebär men jag kör väl på bokslutsmetoden.



    Preliminär inkomstdeklaration,
    Inkomst av näringsverksamhet

    jag har ingen aning om vad jag ska skriva här :confused: 😮

    Verksamhetens överskott:
    Inkomst för investeringsfond som ingår i överskottet ovan:
    Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader:
    Underlag för avkastningsskatt på pensionsförsäkringar (15%):
    Underlag för avkastningsskatt på kapitalförsäkringar (30%):
    Skatteavdrag från inkomst som redovisas i näringsverksamhet:

    Önskar få uppskov i tre månader med betalning av den debiterade preliminärskatten -> Ja/Nej

    alltså helt ärligt VAD ska man göra när man inte vet vad man ska skriva in här?? Jag ska ju bedriva en enkel webbshop… Finns det någon snäll själ som kan tala om vad jag ska skriva in för siffror? Måste jag skriva in något nu, går det inte att återkomma i framtiden vid deklarationen när verksamheten har varit igång?

    #169204
    Johnny Viking
    Deltagare

    Att notera, det du skriver som omsättning ska du även betala prelimär f-skatt på. Så, sätt marginellt lägre än den realistiska omsättningen. Det är ingen mening att “skryta” med siffrorna vid nystart av ett AB.

    Fakturametoden = du betalar moms även på fakturor du skickat som inte är betalda ännu…
    Kontakt = moms när du får betalt.

    Jag startade mitt egna i somras (tidigare EF i 10 år). Välj att skjuta på momsen 3 månader oxå, så du kan andas lite. Och kvartalsvis är att rekommendera. Du kan ändra det senare.

    Välj utan anställd. Du kan lägga till det senare om så behövs.

    #169201
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,
    Men i omsättningen står det inget som jag kan skriva i Preliminär inkomstdeklaration.
    Jag vill hålla det så lågt som möjligt eftersom det är ett mini företag som jag kommer bedriva vid sidan om. Det är inga så höga omsättningar heller, när det väl kommer igång… Jag ska sälja solglasögon (billiga, inga kopior). Jag tror inte att jag kommer sälja mer än 5- 7000 kr första året (som max).
    Tycker du det jag har skrivit låter bra?

    #169200
    Majsan
    Deltagare

    @Bestblom 70799 wrote:

    Hej,

    1.
    SNI-kod: 47 912
    Omsättning: 10 000 kr
    jag har iiiingen aning alls om omsättningen idag, och eftersom företaget ska drivas som en “hobby” så tror jag inte att jag kommer omsätta så mycket första året, är det ok att skriva 10 000kr eller är det för lågt?



    2.
    Verksamheten ska bedrivas: Utan anställd
    jag kommer inte ha någon anställd, det är jag som äger företaget och pengar som kommer in kommer jag stanna kvar tills det växer. Om jag väljer “utan anställd” så betyder det att jag inte kan röra pengarna som kommer in i företaget väl? Och för att göra det kan jag senare ändra/lägga till “med anställd”?


    3.
    Beräknat beskattningsunderlag och omsättning,
    Beskattningsunderlag:

    Omsättning 10 000
    Total momsfri försäljning i Sverige – 0
    Total försäljning i EU-land – 1 000
    Total försäljning utanför EU (= export) – 1 000
    Totalt beskattningsunderlag = 8 000

    detta har jag skrivit in eftersom jag inte har någon aning om aktuella siffror redan idag. Jag antar att när verksamheten har kommit igång och pengar börjar omsättas och komma in i företaget får jag deklarera “rätt” ifrån mig med aktuella siffror. Så det är inte galet om jag skriver något som jag inte vet, eller hur? Har ni några tips på dessa siffror, är det bra eller ska jag ändra på något?


    4.
    Välj redovisningsperiod: Varje kalenderkvartal, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
    jag har fått veta att eftersom jag inte omsätter så mycket så ska jag inte välja redovisningsperioden varje månad. Därför har jag valt vart tredje månad. Går det att ändra på detta senare? Låter det rimligt med mitt val?



    5. Preliminär inkomstdeklaration,
    Inkomst av näringsverksamhet

    jag har ingen aning om vad jag ska skriva här :confused: 😮

    Verksamhetens överskott:
    Inkomst för investeringsfond som ingår i överskottet ovan:
    Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader:
    Underlag för avkastningsskatt på pensionsförsäkringar (15%):
    Underlag för avkastningsskatt på kapitalförsäkringar (30%):
    Skatteavdrag från inkomst som redovisas i näringsverksamhet:

    Önskar få uppskov i tre månader med betalning av den debiterade preliminärskatten -> Ja/Nej

    alltså helt ärligt VAD ska man göra när man inte vet vad man ska skriva in här?? Jag ska ju bedriva en enkel webbshop… Finns det någon snäll själ som kan tala om vad jag ska skriva in för siffror? Måste jag skriva in något nu, går det inte att återkomma i framtiden vid deklarationen när verksamheten har varit igång?

    Lite enkla svar på dina frågor som jag även numrerat för enkelhetens skull.

    1. Sni-koden ser ut att stämma och omsättningen är ju helt OK om du tror att du inte kommer ha större intäkter.

    2. Även du som delägare i AB räknas som anställd men ska du inte ta ut någon lön själv så behöver du inte vara registrerad som arbetsgivare. Den dagen när du tänker ta ut lön eller om du anställer någon så registrerar du dig enkelt på verksamt.se

    3. Skulle inte ändra på något då det är så som din planering ser ut.

    4. Det går att ändra redovisningsperiod. Så här säger Skatteverket:
    Om redovisningsperioden efter din begäran ändras från en till tre månader eller omvänt ska den nya redovisningsperioden i normalfallet gälla från nästa kalenderkvartal. Ska ändring göras från eller till ett beskattningsår ska ändringen i normalfallet börja gälla från antingen ingången eller utgången av det pågående beskattningsåret. Det innebär att tidigare redovisningsperioder
    som redan gått ut inte ska ändras

    5. Det är under inkomst av näringsverksamhet som du uppger vad du tror att du kommer ha för överskott av näringsverksamheten. För att räkna fram överskottet kan du använda Skatteverkets hjälpblankett.

    Anledningen till att dom vill veta överskottet är för att du skall få rätt debitering på överskottet. Tror du inte att du kommer ha något överskott första verksamhetsåret – Ja då skriver du 0

    Hoppas du fått svar på dina frågor

    #169208
    Bestblom
    Deltagare

    1. Omsättningen på 10 000 kr har jag tagit från luften… jag tror egentligen inte att det kommer komma i den nivån första året. Blir det fel att ändra det till 5 000 kr istället?

    4. Okey, men är det bättre att ha det Kalenderkvartal för en sån liten rörelse, eller ska jag köra på en gång per år?

    5. Vad bra, för jag visste inte att jag kunde skriva 0. Men vad händer om det skulle gå bra under året och bli överskott?? Hur kan jag ändra på då? Ska jag tala om det för Skatteverket eller får jag papper från dem om detta?

    Tack så mycket för hjälpen :)

    @Majsan 70805 wrote:

    Lite enkla svar på dina frågor som jag även numrerat för enkelhetens skull.

    1. Sni-koden ser ut att stämma och omsättningen är ju helt OK om du tror att du inte kommer ha större intäkter.

    2. Även du som delägare i AB räknas som anställd men ska du inte ta ut någon lön själv så behöver du inte vara registrerad som arbetsgivare. Den dagen när du tänker ta ut lön eller om du anställer någon så registrerar du dig enkelt på verksamt.se

    3. Skulle inte ändra på något då det är så som din planering ser ut.

    4. Det går att ändra redovisningsperiod. Så här säger Skatteverket:
    Om redovisningsperioden efter din begäran ändras från en till tre månader eller omvänt ska den nya redovisningsperioden i normalfallet gälla från nästa kalenderkvartal. Ska ändring göras från eller till ett beskattningsår ska ändringen i normalfallet börja gälla från antingen ingången eller utgången av det pågående beskattningsåret. Det innebär att tidigare redovisningsperioder
    som redan gått ut inte ska ändras

    5. Det är under inkomst av näringsverksamhet som du uppger vad du tror att du kommer ha för överskott av näringsverksamheten. För att räkna fram överskottet kan du använda Skatteverkets hjälpblankett.

    Anledningen till att dom vill veta överskottet är för att du skall få rätt debitering på överskottet. Tror du inte att du kommer ha något överskott första verksamhetsåret – Ja då skriver du 0

    Hoppas du fått svar på dina frågor

    #169213
    Majsan
    Deltagare

    @Bestblom 70809 wrote:

    1. Omsättningen på 10 000 kr har jag tagit från luften… jag tror egentligen inte att det kommer komma i den nivån första året. Blir det fel att ändra det till 5 000 kr istället?

    4. Okey, men är det bättre att ha det Kalenderkvartal för en sån liten rörelse, eller ska jag köra på en gång per år?

    5. Vad bra, för jag visste inte att jag kunde skriva 0. Men vad händer om det skulle gå bra under året och bli överskott?? Hur kan jag ändra på då? Ska jag tala om det för Skatteverket eller får jag papper från dem om detta?

    Tack så mycket för hjälpen :)

    Att uppskatta en omsättning vid registreringstillfället är inte alltid det lättaste. Men låt du 10 000 kr stå kvar, det skulle jag.

    Gällande momsen skulle jag ha 3 månaders om jag ansåg att jag inte ville hålla på att redovisa den varje månad. Helårsmomsen tycker jag personligen inte är bra för då sitter du på en massa pengar som skall till staten. Den dagen när det skall betalas brukar inte alls bli den roligaste om man har det ganska tunt på kontot.

    Om du skulle märka att du får ett överskott så kan man löpande under året ändra den hos Skatteverket. Detta görs lättast via deras e-tjänst för preliminär inkomstdeklaration eller pappersmässigt på blankett SKV4313

    #169215
    NellyPeter
    Deltagare

    1. Lat du omsattningen pa 10.000 vara kvar. Det spelar ingen store roll.

    4. Jag skulle ha redovisat momsen i samband med deklarationen. Det ar battre for ditt kassaflode men du ska givetvis lagga undan eventuella momspengar pa ett konto sa att du har dem nar det ar dags att betala in dem.

    5. Satt 0 for det forsta aret sa slipper du betala in skatt i forhand. Det ar battre for ditt kassaflode. Men samma sak har. Om du gor vinst bor du inte spendera den sa att du har rad att betala in skatten i samband med deklaration. Du behover inte andra nagot under aret utan du redovisar det i samband med deklarationen.

    Generellt sett ar det onodigt att betala in i “forskott” till SKV. Det ar battre att du anvander den likviditeten till att oka forsaljningen i bolaget istallet. Hos SKV gor inte pengarna nagon nytta for dig :D

    #169219
    Bestblom
    Deltagare

    Tack så mycket för eran hjälp :) Uppskattar det för det hjälpte mig väldigt mycket.
    Ha en trevlig dag!

    #169224
    Fru Bad
    Deltagare

    Jag har satt omsättning och skatt till 0,- faktisk, efter råd från bokförer. Så säger han till om det skall ändras.

    Jag har inte uppgett anställd, då det bara är mig. OM jag går i plus så kan man som AB ta vinstutdelning först, sen anmäla att jag är anställd, etc.

    Moms: jag har kontantmetoden, skall betala moms varje 3. månad. (lättare att ha koll när man gör det oftare, dessutom lärar jag mig hur jag gör detta… ) Återbetaling på moms kommer inte för om ett år, men jag är s¨rädd för att det ska bli fel, så väljar att betala varje kvartal.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.