Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Måste momsen specificeras i webbutiken?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100837

    Min kund har bett mig lägga till en varukorg och kortbetalning på hans webbplats och jag har några frågor angående regler och “best practise” för att vi ska kunna göra en så enkel lösning som möjligt till att börja med.

    Kunden är en enmansföretagare i Norge som gissningsvis kommer att ha en ganska blygsam omsättning till en början. Min främsta fundering är om vi måste bygga in en funktion för moms, eller om det räcker om han redovisar detta i sin deklaration/momsredovisning.

    Han är alltså baserad i Norge och kommer att sälja både inom Norge och till övriga länder i Norden. Vid försäljning utanför landet ska ingen moms debiteras vad jag förstår eftersom Norge inte är med i EU.

    Produkterna kommer antagligen att kosta runt en hundralapp och frakten ska vara inkluderad i priset, och jag skulle kunna tänka mig att det skulle funka att ta samma pris oavsett beställarland, men att till utlandet så motsvarar den summa som i Norge utgörs av moms istället av en högre fraktkostnad. På det sättet behöver man inte krångla med olika kostnader till olika länder. Sedan kan han ju skicka med ett kvitto med leveransen där moms och frakt specificeras.

    Låter detta rimligt? Får man göra så, eller måste momsen specificeras i webbshoppen? Hur gör företag som t.ex. har en enkel köp nu-knapp från PayPal t.ex., då anges väl sällan moms?

    #169422
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Nu kommer detta svar bli lite luddigt då det beror en hel del på vad och hur din kund bedriver sin verksamhet.

    1. I princip så skall du alltid ha med momsen för den Norska försäljningen. Då skall både hans momsnummer resp momssats etc stå med.

    2. För försäljning utanför Norge så bör du nog få med att det inte är Norsk moms pga expförsäljning. Så att det framgår på hans fakturor gentemot den Norska skattemyndigheten.

    3. För Exportförsäljning och mottagarlandet. Nu beror svaret på en hel rad olika förutsättningar. Dels vilket land han säljer till. Det är olika regler om du säljer till EU eller till USA, Kina eller Gambia. Man måste kolla reglerna i resp land.

    Om vi håller oss till EU så skall han inte fakturera någon moms om kunden själv skall betala in tull och moms vid utlösen av paketet.

    Om din kund står för införtullning och inmomsning av varorna så skall han fakturera och redovisa moms i respektive land. Då måste momsen finnas med samt din kunds momsnummer i det aktuella landet alt ett sk EU momsnummer.

    För att få en helt korrekt bild så måste man titta närmare på det exakta upplägget. Men ungefär så blir det.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.