Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra leverantörskreditfaktura från utlandet

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100898
    Emelie Stockholm
    Deltagare

    Hej,
    Vill bara säga att alla ni som bidrar med sina råd och tips här på forumet är helt fantastiska. Detta forum har hjälpt mig otroligt mycket vid uppstarten av mina webbutiker och även gett mig svar på de flesta frågor kring bokföringen, tills nu :rolleyes: Därför så vänder jag mig till er där ute och hoppas att någon finner lite tid över och kan svara på en fråga som jag har kring leverantörskreditfaktura från utlandet.

    Jag har ett AB och bokför enligt fakturametoden. Nu har jag fått varor till ett totalt värde om 3187 kr krediterade. Istället för att återbetala beloppet till mig kommer leverantören att kreditera nästkommande fakturor tills hela beloppet är återbetalt. Se nedan;
    SUBTOTAL 91.50
    TAX RATE 0.00%
    VARIANCES (306.90)
    SHIPPING & HANDLING ‐
    TOTAL ‐£ 215,40

    Så nu undrar jag över hur denna minusfaktura som delvis krediterar en leverantörsfaktura ska bokföras? Tack på förhand!

    #169563
    Gezzpo
    Deltagare

    Precis som en vanlig leverantörsfaktura fast omvänt. Du bokar ju bara av mot den när du får en ny från leverantören istället för att betala. Hur du gör beror på vilket bokföringsprogram du har.

    #169597
    Emelie Stockholm
    Deltagare

    Tack för ditt svar! Det var så jag trodde också att det skulle vara dock blev jag lite fundersam över det kvarvarande beloppet som jag hade tillgodo. Men det är alltså så här det vara vara :rolleyes:
    2440 D945,32
    4056 K945,32
    2615 D236,33
    2645 K236,33

    #169598
    Gezzpo
    Deltagare

    Nej inte riktigt. du ska bara registrera på ett momskonto.
    2440 D
    2645 K
    4056 K

    #169599
    Dan
    Deltagare

    Fast detta är omvänd skattskyldighet och ej svensk moms. Alltså är momsen alltid på två konton oavsett om det är kredit eller inköp?

    #169602
    Gezzpo
    Deltagare

    ja då ska det vara på två konton. sorry.Fel av mig

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.