Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa eller leasa?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100911
    Rashid
    Deltagare

    Jag behöver en maskin som kostar ca: 250.000 kr och jag behöver välja mellan antigen köpa den kontant eller leasa. När det gäller kontantköp så kommer jag inte att behöva dessa pengar för någon annan investering så “binda kapital” är inte ett problem.

    4 års leasing kostar ca: 35000 kr extra för mig i slutändan i jämföresle med kontantköp (restvärde inräknat).

    Vad är bästa val, köpa eller leasa?
    Är det något annat än “binda kapital” som är för eller emot leasing?

    #169681
    JohanK
    Deltagare

    Hej,.

    Ska du låna beloppet hos banken eller har du eget kapital att betala med isåfall?

    #169683
    Rashid
    Deltagare

    Eget kapital.

    #169684
    Motley Denim
    Deltagare

    Om du har pengarna kontant och vet att du inte behöver dem under de nästkommande 4 åren och att avkastningen på eventuellt annat sparande eller investering skulle vara lägre än skillnaden mellan köpa och leasa, ja då framstår köpa som ett bättre alternativ eftersom du då sparat 35.000:- efter 4 år.

    En bra jämförelsen du kan göra är att se vad en bank skulle erbjuda dig är ränta om du låser pengarna under samma period.

    #169686
    Parvelito
    Deltagare

    Köper du loss den så har du ju friheten att själv välja servicepartner etc framledes. Leasar man brukar man behöva låsa in sig i serviceavtal med leverantören, och ibland också förbinda sig att köpa deras förbrukningsartiklar till den. Det kan bli oerhört dyrt, särskilt om de har dålig lagerhållning och långa leveranstider ovanpå höga priser.

    Så är pengarna inte något problem, köp den direkt.

    #169679
    Rashid
    Deltagare

    @Motley Denim 71378 wrote:

    Om du har pengarna kontant och vet att du inte behöver dem under de nästkommande 4 åren och att avkastningen på eventuellt annat sparande eller investering skulle vara lägre än skillnaden mellan köpa och leasa, ja då framstår köpa som ett bättre alternativ eftersom du då sparat 35.000:- efter 4 år.

    En bra jämförelsen du kan göra är att se vad en bank skulle erbjuda dig är ränta om du låser pengarna under samma period.

    Jag har pengarna kontant som jag tror inte att jag kommer att behöva under nästkommande 4 åren (tror jag).

    Pratade nyss med mannen på leasingsföretaget och hans ett argument var att om det kommer en bättre maskin om typ 2 år och jag vill ha den istället så kommer det att vara smidigare att byta till den om jag har leasing men det inte är självklart om jag redan har köpt den kontant.

    #169688
    Rashid
    Deltagare

    @Parvelito 71380 wrote:

    Köper du loss den så har du ju friheten att själv välja servicepartner etc framledes. Leasar man brukar man behöva låsa in sig i serviceavtal med leverantören, och ibland också förbinda sig att köpa deras förbrukningsartiklar till den. Det kan bli oerhört dyrt, särskilt om de har dålig lagerhållning och långa leveranstider ovanpå höga priser.

    Så är pengarna inte något problem, köp den direkt.

    Detta företag som säljer maskinen är den enda återförsäljare av denna maskin i Sverige så att välja någon annan billigare servicepartner är inget alternativ, tyvärr. Även om jag inte leasar maskinen kommer jag att bli tvungen att ha dem som servicepartner och köpa deras förbrukningsartiklar .

    Vad tycker du om det att om jag vill byta upp mig efter två år, är leasing ett bättre alternativ i så fall eller löser det sig på annat sätt.

    #169689
    Motley Denim
    Deltagare

    Det kommer alltid komma nyare och bättre maskiner och produkter på alla marknader. Jag tror inte man har råd att byta lika ofta som det kommer nyheter. Så min åsikt är nog att vare sig du köper eller leasar så måste du använda denna maskin minst 4 år, troligtvis mycket mycket längre annars blir produktionskostnaden för produkten du producerar för hög på grund av maskinavskrivning per tillverkad produkt.

    #169690
    Parvelito
    Deltagare

    @Rashid 71383 wrote:

    Vad tycker du om det att om jag vill byta upp mig efter två år, är leasing ett bättre alternativ i så fall eller löser det sig på annat sätt.

    Jag ser det som ett argument helt utan värde. Det handlar ju om det säljande företaget vill ge dig ett bra pris för att byta maskin eller inte. I sådana fall bör det ju skrivas in i avtalet om hur det skall regleras om man vill byta.

    Jag ser snarare fördelar med att inte leasa då du kan vända dig utomlands för att sälja en maskin som du vill byta upp dig för.

    #169693
    Motley Denim
    Deltagare

    @Parvelito 71385 wrote:

    Jag ser det som ett argument helt utan värde. Det handlar ju om det säljande företaget vill ge dig ett bra pris för att byta maskin eller inte. I sådana fall bör det ju skrivas in i avtalet om hur det skall regleras om man vill byta.

    Håller med, avtalet borde isf tydligt reglera spelreglerna för inbyte tidigare än avtalsperioden.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.