Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 09:15
Rashids avatar
Medlem
TheMobileStore.se
Danira Telecom AB
TheMobileStore2

Reg.datum: maj 2009
Rashid is on a distinguished road
Standard Köpa eller leasa?

Jag behöver en maskin som kostar ca: 250.000 kr och jag behöver välja mellan antigen köpa den kontant eller leasa. När det gäller kontantköp så kommer jag inte att behöva dessa pengar för någon annan investering så "binda kapital" är inte ett problem.

4 års leasing kostar ca: 35000 kr extra för mig i slutändan i jämföresle med kontantköp (restvärde inräknat).

Vad är bästa val, köpa eller leasa?
Är det något annat än "binda kapital" som är för eller emot leasing?

#2 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 09:39
Har Ehandel.se som hobby
Sportstolen.se
Sportstolen.se

Reg.datum: okt 2011
JohanK is on a distinguished road
Standard

Hej,.

Ska du låna beloppet hos banken eller har du eget kapital att betala med isåfall?
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 09:42
Rashids avatar
Medlem
TheMobileStore.se
Danira Telecom AB
TheMobileStore2

Standard

Eget kapital.
  #4 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 09:44
Nyfödd
www.motleydenim.se
Motley Denim AB

Reg.datum: okt 2013
Motley Denim is on a distinguished road
Standard

Om du har pengarna kontant och vet att du inte behöver dem under de nästkommande 4 åren och att avkastningen på eventuellt annat sparande eller investering skulle vara lägre än skillnaden mellan köpa och leasa, ja då framstår köpa som ett bättre alternativ eftersom du då sparat 35.000:- efter 4 år.

En bra jämförelsen du kan göra är att se vad en bank skulle erbjuda dig är ränta om du låser pengarna under samma period.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:03
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
N/A
Parvelito AB

Reg.datum: apr 2009
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

Köper du loss den så har du ju friheten att själv välja servicepartner etc framledes. Leasar man brukar man behöva låsa in sig i serviceavtal med leverantören, och ibland också förbinda sig att köpa deras förbrukningsartiklar till den. Det kan bli oerhört dyrt, särskilt om de har dålig lagerhållning och långa leveranstider ovanpå höga priser.

Så är pengarna inte något problem, köp den direkt.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:06
Rashids avatar
Medlem
TheMobileStore.se
Danira Telecom AB
TheMobileStore2

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Motley Denim Visa inlägg
Om du har pengarna kontant och vet att du inte behöver dem under de nästkommande 4 åren och att avkastningen på eventuellt annat sparande eller investering skulle vara lägre än skillnaden mellan köpa och leasa, ja då framstår köpa som ett bättre alternativ eftersom du då sparat 35.000:- efter 4 år.

En bra jämförelsen du kan göra är att se vad en bank skulle erbjuda dig är ränta om du låser pengarna under samma period.
Jag har pengarna kontant som jag tror inte att jag kommer att behöva under nästkommande 4 åren (tror jag).

Pratade nyss med mannen på leasingsföretaget och hans ett argument var att om det kommer en bättre maskin om typ 2 år och jag vill ha den istället så kommer det att vara smidigare att byta till den om jag har leasing men det inte är självklart om jag redan har köpt den kontant.
  #7 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:15
Rashids avatar
Medlem
TheMobileStore.se
Danira Telecom AB
TheMobileStore2

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Köper du loss den så har du ju friheten att själv välja servicepartner etc framledes. Leasar man brukar man behöva låsa in sig i serviceavtal med leverantören, och ibland också förbinda sig att köpa deras förbrukningsartiklar till den. Det kan bli oerhört dyrt, särskilt om de har dålig lagerhållning och långa leveranstider ovanpå höga priser.

Så är pengarna inte något problem, köp den direkt.
Detta företag som säljer maskinen är den enda återförsäljare av denna maskin i Sverige så att välja någon annan billigare servicepartner är inget alternativ, tyvärr. Även om jag inte leasar maskinen kommer jag att bli tvungen att ha dem som servicepartner och köpa deras förbrukningsartiklar .

Vad tycker du om det att om jag vill byta upp mig efter två år, är leasing ett bättre alternativ i så fall eller löser det sig på annat sätt.
  #8 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:19
Nyfödd
www.motleydenim.se
Motley Denim AB

Standard

Det kommer alltid komma nyare och bättre maskiner och produkter på alla marknader. Jag tror inte man har råd att byta lika ofta som det kommer nyheter. Så min åsikt är nog att vare sig du köper eller leasar så måste du använda denna maskin minst 4 år, troligtvis mycket mycket längre annars blir produktionskostnaden för produkten du producerar för hög på grund av maskinavskrivning per tillverkad produkt.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:30
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
N/A
Parvelito AB

Reg.datum: apr 2009
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rashid Visa inlägg
Vad tycker du om det att om jag vill byta upp mig efter två år, är leasing ett bättre alternativ i så fall eller löser det sig på annat sätt.
Jag ser det som ett argument helt utan värde. Det handlar ju om det säljande företaget vill ge dig ett bra pris för att byta maskin eller inte. I sådana fall bör det ju skrivas in i avtalet om hur det skall regleras om man vill byta.

Jag ser snarare fördelar med att inte leasa då du kan vända dig utomlands för att sälja en maskin som du vill byta upp dig för.
Svara med citat
Annons
  #10 (permalink)  
Gammal 2013-11-05, 10:43
Nyfödd
www.motleydenim.se
Motley Denim AB

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Jag ser det som ett argument helt utan värde. Det handlar ju om det säljande företaget vill ge dig ett bra pris för att byta maskin eller inte. I sådana fall bör det ju skrivas in i avtalet om hur det skall regleras om man vill byta.
Håller med, avtalet borde isf tydligt reglera spelreglerna för inbyte tidigare än avtalsperioden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är