Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur gör ni med bokföringen i Magento?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100921
    SamH
    Deltagare

    Min revisor har inte så stor koll på det här med webshop. Han bad mig skriva ut en kopia på varenda kvitto från systemet för att bokföra dessa en och en.

    Är detta nödvändigt? Går det på något sätt att dra ut kanske totala dagsförsäljningen dag för dag på ett papper istället?

    Har ett aktiebolag som kör momsredovisning var tredje månad.

    I detaljhandeln tar vi endast ut en Z rapport från kassaterminalen, sedan vid månadsskiftet tar vi ut en Z periodrapport som bokförs i ett svep istället.

    Han behöver nämligen se hur mycket momsen är och den ska synas på bokföringsmaterialet. Har testat laborera lite i Magento och ta ut rapporter men jag får aldrig fram momsen där. Får endast fram Datum – Total försäljning.

    Hur gör ni med Magento? Är det någon meny jag missat gå in i kanske?

    Väldigt tacksam för hjälp, måste lämna in pappren imorgon.

    #169908
    jenpal
    Deltagare

    Hej, mitt svar kommer kanske försent. Jag drar ut dagsrapporter under Rapporter/Försäljning/Beställningar. Då kommer antalet försäljningar per dag, totalsumman samt moms.

    Dock har jag ett problem att jag inte kan lita fullt ut på dessa rapporter då vissa ordrar inte kommer med; ibland kommer inte ordrar med som är under behandling eller helt obehandlade trots att jag väljer att oavsett orderstatus så ska detta komma med. Någon annan som har ett svar på det här kanske? /J

    #170829
    wessman84
    Medlem

    @jenpal 71648 wrote:

    Hej, mitt svar kommer kanske försent. Jag drar ut dagsrapporter under Rapporter/Försäljning/Beställningar. Då kommer antalet försäljningar per dag, totalsumman samt moms.

    Dock har jag ett problem att jag inte kan lita fullt ut på dessa rapporter då vissa ordrar inte kommer med; ibland kommer inte ordrar med som är under behandling eller helt obehandlade trots att jag väljer att oavsett orderstatus så ska detta komma med. Någon annan som har ett svar på det här kanske? /J

    Du kan ju specificera exakt vilka orderstatusar som skall med om du vill.

    #170837
    Freddie
    Gäst

    Hej!

    Om du kan få ut en rapport som visar just all försäljning för den aktuella perioden, samt momsen som tillhör så borde det räcka. Känns som lite onödig tid att behöva skriva ut kvitto för kvitto. Men och andra sidan så måste din revisor kunna stå för att kvaliteten på bokföringen är rätt i enlighet med lagar och regler.

    Kan du få ut en SIE fil från systemet för den aktuella perioden? Vet att det går i vissa system (nu har jag inte koll på alla system som e-handlare använder). Men går detta så har du en tidsvinst hos din revisor. Se om du kan få ut en SIE fil och ta den med dig till din byrå och låt dom titta på den.

    Vet att det är olika om du använder klarna, payson, paypal osv. Men det finns olika sätt att tackla dessa rent redovisningsmässigt. Payson vet jag att det är bra att köra ut rapport via excell, nu var det dock ett tag sen jag bokförde paysonavräkningar så det kanske finns en bra fil till detta nu mera. Klarna har bra avräkingsnotor mm.

    E-handeln har exploderat lavinartat de senaste åren och systemen för försäljning likaså.
    Därför tycker jag generellt att det är viktigt att föra en öppen diskussion mellan revisorn och e-handlaren för att kunna hitta en bra rutin som följer lagar och regler, men även en som är kostnadseffektiv och smidig för båda parter.

    Jag vet inte om du gjort detta men annars är ett tips att sätta dig ner med din revisor och visa hur just din webshop fungerar och ser ut “bakom kulisserna”. Detta ger honom/henne en inblick i var du får dina siffror ifrån och då kan man också , som revisor, lita på siffrorna som kommer i SIE-filer t.ex. Så att bygga upp en rutin kring hur man tar fram siffrorna och visa vad som händer i webshopen (gärna steg-för-steg) är det bästa sättet att få en kostnadseffektiv redovisning som är i toppkvalitet och som din revisor kan stå för.

    Tyvärr har jag aldrig sett Magento så har dessvärre ingen koll på vad du har för möjligheter att ta ut rätt siffror där.

    Hoppas det löser sig för dig!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.