Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vem har rätt till domännamnet?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100961
    xenia
    Medlem

    Vi har en en ehandel och har sedan ett par år bl a köpt in varor från ett mindre europeiskt märke i annat land som en del av våra produkter. För att öka försäljningen köpte vi domännamnet med “.se” – säg som exempel “abc.se” – och lät det peka till sidan där det bara finns varor från denna leverantör – inuti vår ehandel.

    De själva har ingen egen direktförsäljning i Sverige utan allt går via en svensk agent som driver egen butik som säljer märket – bland andra (ej utpekat).

    Vi ville skapa merförsäljning, kontaktade leverantören och föreslog en separat butik under domännamnet “abc.se” där bara deras produkter skulle finnas och bad dem om bättre priser vid förhoppningsvis försäljning i större volymer.

    Istället för att se det som en “win/win” slog de bakut och menar att vi inte har rätt till domänen “abc.se”. De hävdar att vi inte får lov att peka domänen “abc.se” till vår svenska butik och kräver att de ska få den. De hävdar att det är ett “registered trademark”. Vi har sökt på http://was.prv.se/vmi/default.jsp och kan inte hitta det där.

    I samband med detta hade vi en större order på gång till en kund, men de stoppade leveransen med krav på att vi först skulle lämna ifrån oss domänen. Leveransvägran alltså!

    Diskussionen slutade med att vi förlorade vår kundorder och de vill nu stämma oss för att vi använder domänen “abc.se” och pekar till sidan hos oss som enbart innehåller “abc”-produkter!
    Har de verkligen rätt till detta?

    Tacksam för svar!

    #170052
    Prix
    Deltagare

    Vilken butik har du? Låter ju som du driver en butik men angivit ingen?

    #170060
    DavidWigg
    Deltagare

    Det är princip först till kvarn som gäller, men de kan ansöka en tvistlösning och få en prövning.

    Läs mer här:

    https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/

    Angående vägran att sälja så har de säkert rätt att välja sina kunder.

    #170068
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Jag förstår inte riktigt. Menar du att du reggade domännamnet namn-på-deras-(eventuellt-registrerade)-varumärke.se?

    #170069
    Qarillion
    Deltagare

    Nu är jag inte expert på området men är det så att dom har registrerat varumärket och du har exakt samma namn på din .se adress så kan jag inte tänka mig annat än att det kommer bli att dom får ersätta dig för dina kostnader att registrera domänen och sen blir du nog snällt tvungen att lämna över den.

    Väldigt tidigt registrerade vi dewalt.se som är en av våra större leverantörer. Och när dom fått nys om detta så blev det ett väldigt rabalder och innan dom hade kontaktat oss så var juristerna i deras kontor i England redan igång med stämningsansökan. Vi beslutade ganska snabbt att snällt lämna över adressen till dem mot att vi får betalt för våra utlägg.

    Om du vill ha med leverantören att göra i framtiden så hade jag nog lämnat ifrån mig domänen. Nu beror det självklart på hur viktig den är för dig. Men hur skall du få tag i varor om du bråkar med leverantören om en domänadress som du bara egentligen har pekat om? Är det värt det?

    Hade jag haft en produkt och missat att registrera en viktig domän och någon av mina kunder “snodde” den framför nästan för mig och sedan säger att jag får skylla mig själv så hade jag inte räknat den kunden som kund efter detta.

    Det beror som sagt hela på hur du vill att ert samarbete skall se ut i framtiden skall om du frågar mig. Går du igenom en tvist så får du nog räkna med att du inte kan köpa produkter av dem i framtiden.

    #170070
    xenia
    Medlem

    Tack för alla svar! Uppskattat! :-)
    Vi kommer inte att fortsätta med den leverantören utan säljer bara varorna så länge som de finns kvar i lager.
    Vi har erbjudit dem att ta över domänen mot den kostnad vi har lagt ut för den, men de svarade med att stämma oss. Vi var absolut inte ute efter någon “name-napping” utan gjorde det för att öka försäljningen av deras varor via oss. Vårt förslag att skapa en butik som vi skötte på den svenska marknaden möttes av ett blankt nej och stämning, samt krav på villkorslöst överlämnande av domänen.

    Hur funkar det med att registrera varumärket? De anger att de har ett “registered trademark” men jag hittar ingen registrering på detta namnet på PRVs sida som även ska täcka EUs länder.
    Tack!

    #170071
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @xenia 71833 wrote:

    Tack för alla svar! Uppskattat! :-)
    Vi har erbjudit dem att ta över domänen mot den kostnad vi har lagt ut för den.
    Tack!

    Men det är väl bara överlåta domänen alternativt avregistrera det omgående. Oavsett om det är ett skyddat varumärke eller inte så är det oftast inte bra att regga en domän med ett namn som ens leverantör använder. Jag håller inte med om att det är win/win då leverantören tar en ganska stor risk om denna tillåter en ÅF att äga en domän på det här sättet.

    #170087
    Gezzpo
    Deltagare
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.