Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fördela webshopen på två domäner under samma företag?

Etiketter: ,

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100974
    Kristeo
    Deltagare

    Har funderat på om man kan dela upp sina produkter i webshopen på två separata webshopar (domäner) där den ena har ett blandat utbud medans den andra kommer vara profilerad inom ett enda område, men ändå tillhöra samma företag….. :)

    Är detta möjligt?

    De två shoparna skulle få två olika webadresser men alla intäkter och kostnader skulle hamna i ett och samma företag. I den profilerade webshopen måste man väl informera kunden att de handlar från det ursprungliga företaget som kommer att ha ett annat namn än websidan. De borde ju även framgå när man ändå informerar på hemsidan om ex. vilket organisationnummer webshopen tillhör.

    #170153
    Nuco
    Deltagare

    Det du letar efter heter multishop. Prestashop och Meganto är några webbshop lösningar som erbjuder detta.

    Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

    #170154
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja det går bra att göra, man kan göra det via s.k. multishop som är när all administration sker i samma adminsystem och du har olika framsidor på shopparna, eller som två helt separata butiker. Vilket som går att göra. Själv kör jag multishop och exempelvis Gardenhome och Doftljusbutiken ligger som multishoppar om du vill kika hur det kan se ut

    #170155
    Kristeo
    Deltagare

    Tack för svaren Kodmyran och Nuco!

    Just nu har jag min nuvarande shop på Textalk….så det blir till att fundera hur jag ska göra i fortsättningen………..

    En fråga till Kodmyran
    Men hur ser kundens faktura/ kvitto ut….kan du få de respektive företagsnamnen/logotyp att synas på rätt faktura/kvitto?

    #170157
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja, rätt namn syns på rätt faktura/kvitto det är inga problem. Mina multishoppar är totalt avskiljda, de kan ha olika pris, språk, texter, betalvillkor,betalsätt, fraktsätt, orderbekräftelse, faktura, kvitto. Det som delas är produktnamnet, lagersaldot, tillverkaren, varumärket, dvs själva grunddatat för en produkt
    Sedan hanteras alla ordrarna från alla butikerna i samma administrationsgränssnitt och samma orderhantering. dvs det spelar ingen roll från vilken butik ordern kommer, den hamnar i samma plockrutin i alla fall. Enkelt och smidigt

    #170158
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Textalk har det du söker.

    Har nyss rotat i det och fattat att ta 490kr versionen PLUS så kan du fylla på med “underbutiker” för 290kr. Och butik 5 eller liknande blir 66kr styck.
    Och att alla får PLUS funtioner.

    Har nyss startat upp postorderpåse.se och ska före nyår ha flyttat över mailingbags.nu från wikinggruppen som underbutik så vi jobbar med det dagligen.

    Frågan om faktura/kvitto olika logga etc har jag inte hittat alls än:)

    #170180
    Kristeo
    Deltagare

    Kodmyran – vad använder du för administrationsprogram?

    #170182
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej det har dom INTE.

    Vill man ha en plattform som hanterar multishop så kan man glömma 99,9% av alla shopparna för det finns typ bara 3-4 som hanterar detta som det ska och Kodmyrans plattform är en av dessa!

    @mailingbags.nu 71936 wrote:

    Textalk har det du söker.

    #170193
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Kristeo 71963 wrote:

    Kodmyran – vad använder du för administrationsprogram?

    Jag använder min egen plattform, Webbshop för flexibel & effektiv e-handel – Kodmyran.se
    Mycket av det som annars brukar ligga i affärsystemet är inbyggd i den, vilket gör att multishoppar bland annat, fungerar fin fint att ha. Något annat program för att administrera butiken, produkterna, lagret och mina inköp behöver jag inte. Bokföringen kör jag numer separat i Fortnox, och tidigare körde jag swedbanks ebokföring.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.