Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Har endel lager som jag funderat på vad jag ska göra med-flytta tillbaka till Sverige

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100996
    nfs
    Deltagare

    Har bott i Asien i 1år och har sysslat med e-handel men ej riktat till Sverige.

    Jag har endel varor, ca 40 kg på lager och måste återvända till sverige.

    Hade tänkt att skicka dessa varor med DHL till sverige. Hur ska jag göra med tull /moms /företag och liknande. Och dem där varukoderna i Taric är inte lätta att hitta.

    Jag är inte speciellt sugen på att sälja dessa varor i Sverige eller starta någon verksamhet. Jag vet inte vad mina planer kommer vara i Sverige. Har haft tankar i att gå vidare och flytta från Sverige till USA, och starta försäljning där samt då ta med mig varorna dit.

    Så vad gör jag?

    Har ingen som helst kunnande om företagande i Sverige, har ej och har aldrig haft företag i Sverige. Har läst om det men tycker att det är jätte svårt med alla regler.
    Import till Sverige betyder Moms, och tull. Så det måste jag betala om det inte finns något undantag i lagen som kan tillämpas på min situation, med tanke på att jag tänkt att kanske ta ut varorna ur EU.

    Som sagt jag vet ej hur mina planer ser ut i framtiden. Vill helst flytta utomlands. Har ingen som helst intresse av att försöka sälja dessa varor i Sverige.

    Jag har tänkt att jag kanske måste bita i det sura äpplet.
    Om jag nu ändå kommer betala moms och tull på varorna så vad är det bästa jag kan göra åt situationen.
    Ska jag starta företag? Eller ska jag betala tull och moms och sälja varorna privat.

    Hur fungerar det med lön när man startar ett företag. Har sett att många skriver att dem ej tar ut lön, hur kan dom då försörja sig? Tar man ut lön då innebär det skatt på lön? Hur stor är den skatten?

    Väldigt rörigt allting. Importen kommer kosta mig minst 7-8600 kr om jag tror rätt. Det inte en liten summa. Jag är 20 år.

    #170279
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror att det allra enklaste är att du gör dig av med dina varor där du är nu. När du väl hamnat där du vill vara i världen och vill starta företag där så pluggar du in det landets lager och regler, sedan så köper du nya saker.

    #170281
    nfs
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svar. Det är tyvärr väldigt svårt, har försökt.
    Har du andra tips? I slutet skrev jag att jag kanske måste bita i det sura äpplet.

    Om jag nu ändå kommer betala moms och tull på varorna så vad är det bästa jag kan göra åt situationen.
    Ska jag starta företag? Eller ska jag betala tull och moms och sälja varorna privat.

    #170283
    Parvelito
    Deltagare

    @nfs 72075 wrote:

    Hej!

    Tack för svar. Det är tyvärr väldigt svårt, har försökt.
    Har du andra tips? I slutet skrev jag att jag kanske måste bita i det sura äpplet.

    Om jag nu ändå kommer betala moms och tull på varorna så vad är det bästa jag kan göra åt situationen.
    Ska jag starta företag? Eller ska jag betala tull och moms och sälja varorna privat.

    Sätt en annons här på ehandel.se då och sälj det till en befintlig ehandlare som kan tulla och momsa in det. För en företagare är ju momsen ingen kostnad.

    Rörande regler för skatter, moms, deklarationer etc. så finns det massor av information på t.ex. verksamt.se. Bered dig på några dagars pluggande. Sedan skall du ju ha en ehandelsplattform också, de sätts sällan upp på en kafferast.

    Spontant känns det som att det inte värt allt detta för de pengar du talar om.

    #170594
    Piratessan
    Deltagare

    Har du tittat på möjligheterna att lagra varorna i det landet du är nu, tills du bestämt dig för var du ska ta vägen?

    Att ta in varorna i Sverige låter onekligen som onödigt mycket administration om du ändå inte ska stanna.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.