Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan jag göra så, hur?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101000
    Bestblom
    Deltagare

    Hej allihopa!

    För ett tag sedan (innan jag registrerade mitt företag) beställde jag lite varor till mitt företag, enkla solglasögon av trä, för ungefär 2 800 kr för 15st. Anledningen till att jag beställde dessa solglasögon innan företaget var klart varför att det var REA och jag ville inte missa chansen.

    Nu undrar jag om jag kan sälja dessa till mitt företag?
    Går det, om Ja hur?

    Tacksam för ett svar

    #170313
    Freddie
    Gäst

    Produkter du köper innan din firma är registrerad är avdragsgilla i ditt företag, oavsett bolagsform.

    Ex. Köper jag produkter i maj men firman registreras inte fören juli så är kostnaden avdragsgill i företaget ändå.

    Om du har en enskild firma så kan du sälja produkterna direkt till slutkonsument utan att behöva göra sälja in produkterna från dig till företaget.

    Om du har ett aktiebolag så finns det två alternativ. Antingen har du tappat bort ursprungskvittot/fakturan och du blir det hela en transaktion där ingående moms inte är avdragsgill eftersom du är privatperson och blir säljaren till AB:et i detta fallet. Detta bokförs som ett utlägg.

    Alternativ två är att du har ursprungskvittot/fakturan med moms och hela köret(om det är en svensk leverantör) då har du full avdragsrätt på ingående moms. Detta bokförs som en utlägg.

    Hoppas texten var klar nog.

    /F

    EDIT: Vill bara tillägga att tiden mellan köpet och registreringen av företaget inte kan vara allt för långt ifrån varandra då skatteverket är snabba på att ifrågasätta detta. Tycker dock att inköp gjorda i början av året med en registrering ett par månader senare är okej och då blir ingående moms avdragsgill. Är det inköp från 2012 men registreringen är först oktober 2013 så anses momsen vara död och därmed inte avdragsgill. Kostnaden är dock avdragsgill till sitt hela belopp.

    #170317
    nfs
    Deltagare

    Hur är det i mitt fall.
    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/7414-har-endel-lager-som-jag-funderat-pa-vad-jag-ska-goera-med-flytta-tillbaka-till-sverige.html

    Kan jag starta företag och få import momsen avdragen när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem.
    Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?

    #170327
    Freddie
    Gäst

    Om jag förstår dit ämne rätt så har du sålt via e-handel i asien men ska nu återkomma till Sverige en snabb visit och sen fortsätta resan mot USA och ta med dig varorna i dessa leden?

    I detta fallet har det inte med försäljning/inköp i Sverige att göra och jag hade vänt mig till Tullverket och frågat där för bästa möjliga svar.

    Men du fick ett bra svar i din tråd längst ner.

    Mvh,
    Freddie

    #170328
    nfs
    Deltagare

    Jo, så var tanken från början. Att jag eventuellt ville gå vidare till en annat land, men göra ett snabbt stop i Sverige. Läste på Tullverkets sida med rubriken “Flytta hem från utomlands.” Ställde då min fråga i forumet för rådgivning och tips. Tullager har jag läst det lilla som det finns info på men tror att det kommer kosta mycket.

    Men då det inte verkar gå så har jag inget val än att stanna i Sverige och försöka så gott det går.

    Hur är det bästa tillväga gångs sättet.
    Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
    Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.

    Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?

    #170330
    Freddie
    Gäst

    @nfs 72125 wrote:

    Jo, så var tanken från början. Att jag eventuellt ville gå vidare till en annat land, men göra ett snabbt stop i Sverige. Läste på Tullverkets sida med rubriken “Flytta hem från utomlands.” Ställde då min fråga i forumet för rådgivning och tips. Tullager har jag läst det lilla som det finns info på men tror att det kommer kosta mycket.

    Men då det inte verkar gå så har jag inget val än att stanna i Sverige och försöka så gott det går.

    Hur är det bästa tillväga gångs sättet.
    Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
    Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.

    Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?

    Jag hade ringt Tullverket, hemsidan är inte den bästa. Så ring dem och berätta om ditt ärende. Att starta företag i Sverige för att få in och ut varorna är inte det bästa alternativet som jag kan se det. Däremot fick du ett svar i din förra tråd som var bra.

    #170331
    nfs
    Deltagare

    Tackar, vet du svaret på dessa två frågor?

    1. Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
    Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.

    2. Kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?

    #170334
    Freddie
    Gäst

    Svar:

    1. Ja du kan starta företag i Sverige och sedan ta in varorna och momsen i ditt företag. Det ska vara adresserat till den som startar företaget.

    2. Ja det går utmärkt.

    #170400
    Bestblom
    Deltagare

    Tack Fredde! :D
    Jag köpte varorna under sommaren och aktiebolaget registrerades klart ca 2-3 månader efter. Men vad behöver jag göra för att kunna köpa dessa från mig själv, skicka in papper eller något till skatteverket? Så att det blir rätt :D

    @Freddie 72110 wrote:

    Produkter du köper innan din firma är registrerad är avdragsgilla i ditt företag, oavsett bolagsform.

    Ex. Köper jag produkter i maj men firman registreras inte fören juli så är kostnaden avdragsgill i företaget ändå.

    Om du har en enskild firma så kan du sälja produkterna direkt till slutkonsument utan att behöva göra sälja in produkterna från dig till företaget.

    Om du har ett aktiebolag så finns det två alternativ. Antingen har du tappat bort ursprungskvittot/fakturan och du blir det hela en transaktion där ingående moms inte är avdragsgill eftersom du är privatperson och blir säljaren till AB:et i detta fallet. Detta bokförs som ett utlägg.

    Alternativ två är att du har ursprungskvittot/fakturan med moms och hela köret(om det är en svensk leverantör) då har du full avdragsrätt på ingående moms. Detta bokförs som en utlägg.

    Hoppas texten var klar nog.

    /F

    EDIT: Vill bara tillägga att tiden mellan köpet och registreringen av företaget inte kan vara allt för långt ifrån varandra då skatteverket är snabba på att ifrågasätta detta. Tycker dock att inköp gjorda i början av året med en registrering ett par månader senare är okej och då blir ingående moms avdragsgill. Är det inköp från 2012 men registreringen är först oktober 2013 så anses momsen vara död och därmed inte avdragsgill. Kostnaden är dock avdragsgill till sitt hela belopp.

    #170404
    Freddie
    Gäst

    Har du ursprungskvittot? För du måste ta ställning till om det är ingående moms att lyfta eller inte.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.