Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ska kunden betala moms?

Etiketter: , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101033
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Jag är vet att kunden får betala för momsen när han/hon köper något från en webbshop i Sverige. Men hur blir det när köparen är utanför Sverige, från Europa och/eller USA?

    Ska jag ställa in på min webbshop att momsen inkluderas i priset (som i Sverige) eller ska momsen räknas bort??
    Tacksamt för ett snabbt svar.

    #170550
    Freddie
    Gäst

    När köparen är i EU och är en privat person så gäller svensk moms precis som vanligt.
    När köparen är i EU och är företagare så är det ex moms och köparen ska således redovisa momsen i sitt hemland. Här måste du ha VAT nr på kunden då du ska redovisa detta i en periodisk sammanställning till SKV.

    När köparen är utanför EU så gäller ex moms oavsett om det är företag eller privatperson så är det ingen moms. Detta för att kunden i fråga ska tulla in varorna och betalar då den moms som gäller i det landet.

    Mvh,
    Freddie

    #170551
    biz
    Deltagare

    @Freddie 72360 wrote:

    När köparen är i EU och är en privat person så gäller svensk moms precis som vanligt.

    Njae det stämmer om man säljer mindre volymer i annat EU land, om man kommer över tröskelvärden ska man betala in moms i det aktuella landet. Runt 300.000/år kan man sälja till ett annat EU land innan man ska betala moms till det landets skattemyndighet. Se tröskelvärden här Tröskelvärden vid distansförsäljning | Skatteverket [NS4 version]

    #170552
    Bestblom
    Deltagare

    Jag kommer att sälja “billiga” glasögon, så det kostar inte så mycket.

    Hmmm… men hur gör man för att sidan ska veta om köparen är privat eller företagare från EU så att momsen/priset blir rätt på hemsidan när kunden ska betala?

    #170553
    Bestblom
    Deltagare

    Är köparen från

    1) Sverige får personen betala moms
    2) EU och är privat får personen betala moms (som i Sverige)
    3) EU och är företagare behöver företaget INTE betala moms
    4) USA behöver köparen INTE betala moms

    Har jag förstått er rätt :D

    #170554
    Freddie
    Gäst

    Det stämmer generellt, förutom tröskelregeln som biz nämnde ovan.

    Gällande inställningar på webshopen har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Så den frågan lämnar jag vidare till någon duktig ehandlare.

    #170555
    biz
    Deltagare

    @Bestblom 72362 wrote:

    Jag kommer att sälja “billiga” glasögon, så det kostar inte så mycket.

    Hmmm… men hur gör man för att sidan ska veta om köparen är privat eller företagare från EU så att momsen/priset blir rätt på hemsidan när kunden ska betala?

    VIES för att validera VAT#, men om du inte tänkt sälja partier till företagare som i sin tur ska sälja vidare så skulle jag inte säga att det är värt besväret att sälja enstaka billiga glasögon mot EU VAT#, om du säljer till andra företagare med VAT nr i EU utan moms så ska du även 4ggr per år redovisa all denna fsg i en periodisk sammanställning till skatten, missar du denna rapport med 1 dag så debiterar skatten dig 1000kr i förseningsavgift.

    #170581
    Fru Bad
    Deltagare

    Oj, betyder det att hvis någon från Norge köper i min butik, ska de betala utan moms alltså?

    #170582
    Freddie
    Gäst

    @Fru Bad 72396 wrote:

    Oj, betyder det att hvis någon från Norge köper i min butik, ska de betala utan moms alltså?

    Ja det stämmer.

    #170585
    Lilla Ivy
    Deltagare

    @Fru Bad 72396 wrote:

    Oj, betyder det att hvis någon från Norge köper i min butik, ska de betala utan moms alltså?

    De betalar utan moms till dig och får själva betala moms och tull.
    Företag från eu betalar inte heller moms – gör man sådana försäljningar måste man periodisera i momsredovisningen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.