Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fråga till "experternas experter"

Etiketter: , , , ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101176
    Bestblom
    Deltagare

    När jag som företagare köper in varor via nätet från Asien (som Aliexpress) ska jag betala till posten:

    (vi har valt Posten som alternativ!)

    1) Tullavgiften på 4 %
    2) Moms på 25 %
    3) Postens administrationsavgift 100 kr

    Det jag undrar över är:

    Med tullsats (som i mitt fall ligger på 4 %), är det 4 % på det beloppet jag har köpt in varan för??

    Postens administrationsavgift på 100 kr, gäller det per paket/vara man tar in? Så om det ligger flera varor i paketet (till exempel 20 st strumpor i ett paket) betalar jag bara för paketet, alltså 100 kr oavsett antalet?
    Vad är det för en löjlig avgift egentligen?

    Jag har hört att posten som tar 100 kr betalar en del av detta till tullen, stämmer det? Men om det stämmer betyder det att jag inte behöver betala 4 % i tullavgift?

    Kan någon förklara vad som menas med att man ska ha med moms på frakten?

    Hur göra jag som företagare när jag beställer från Aliexpress, någon som har erfarenhet? Behöver/måste jag skriva till personen jag köper ifrån att jag gör det som företagare så att det blir rätt för mig när varan kommer till Sverige?
    Jag har ett konto på Aliexpress som privatperson, kan jag använda samma konto när jag ska beställa som företagare? Kan jag ange min hemadress för leverans? Jag hyr idag en box för mitt företag där all brev skickas till, nackdelen är det att det ligger lååångt bort från där jag bor. Det blir lite jobbigt om jag måste hela tiden fram och tillbaka för att hämta brev och paket.
    Finns det några konsekvenser i att ange min hemadress för leverans av varor jag köpt till företaget?

    tacksam för ett svar

    #171578
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Försöker mig på ett svar gällande momsen i dina frågor.

    Det belopp som du betalar tull och moms på är varans värde vid det tillfället. Dvs inköpspris plus frakt.

    Det svaret täcker nog även din andra fråga gällande moms dvs. moms på frakten. Jag tror att det är det som du har hört. Dvs. att frakten skall läggas på varans värde innan du tullar och momsar in den

    #171579
    GregerA
    Deltagare

    @Bestblom 73568 wrote:


    Postens administrationsavgift på 100 kr, gäller det per paket/vara man tar in? Så om det ligger flera varor i paketet (till exempel 20 st strumpor i ett paket) betalar jag bara för paketet, alltså 100 kr oavsett antalet?
    Vad är det för en löjlig avgift egentligen?

    Jag har hört att posten som tar 100 kr betalar en del av detta till tullen, stämmer det? Men om det stämmer betyder det att jag inte behöver betala 4 % i tullavgift?

    Det är en avgift de tar ut för att upprätta tulldeklarationen. 100:- är lågt jämfört med vad andra speditörer tar. Om de betalar något av det till Tullen vet jag inte, men troligen inte, eftersom det är Posten som är speditör. I vissa fraktsätt är denna avgift inkluderad i fraktpriset, t.ex hos DHL Express, UPS och FedEx, men typiskt så tillkommer den på vanliga paket och posttjänster.

    Avgiften är per sändning, så även om en sändning består av flera kollin så skall det bara vara en avgift. Sedan är det så att många av Postens pakettjänster inte kan ha mer än ett kolli per sändning – och då kan det bli flera avgifter om det kommer flera paket samtidigt.

    Räkna in dessa avgifter när du avgör vilket fraktsätt som är bäst.

    Angående adressen: Om du bedriver din verksamhet hemma så skall det inte vara några problem att uppge den adressen som leveransadress. Det är ju inte alla paket som ens kan levereras till en postbox.

    #171581
    Bestblom
    Deltagare

    Tack för återkopplingen VATadviser och GregerA
    Postens avgift på 100 kr är säker lägre än vad andra speditörer tar, men eftersom jag kommer till min webbshopp köpa enkla modeller av solglasögon som inte kostar mer än 60, 80 kr/st kändes det lite för ”mycket” med postens avgift på 100 kr. Det skulle bli ”dyrt” i den benämningen när jag vid enstaka fall blir tvungen att beställa få glasögon….

    Jag kommer bedriva min verksamhet hemifrån, eller vad det nu innebär :D
    Jag har en webbshopp där själva verksamheten kommer äga rum, dock vill jag få företagets brev till en annan adress än min hemadress. Men det är väldigt komplicerat att besöka postboxen jag hyr för mitt företag, därför har jag pratat med företaget jag hyr postboxen ifrån och fått veta att det går att få eftersändning för 9 kr + portot.
    Eftersom jag sällan får brev men vill inte gå miste om viktiga papper från skatteverket och dylik tycker jag att det är ett rimligt pris. Så det var därför jag frågade om ni visste om detta skulle påverka mig eller mitt företag på något sätt, att jag har eftersändning till min hemadress.

    :)

    #171586
    Majsan
    Deltagare

    Gällande Skatteverket kan du registrera en särskild skatteadress som görs på blankett SKV4639. Då kommer mer eller mindre all post från SKV till dig.

    Dock förstår jag inte varför du inte kan ha hemadressen som postadress. Det hade vi i många år innan vi flyttade ut företaget till egen lokal. Detta har inte en enda gång medfört att kunder vare sig varit till bostaden eller förväntat sig få komma hit.

    Sen går det ju även att be leverantörer både skicka brev och paket till annan adress än den som är registrerad.

    #171611
    Bestblom
    Deltagare

    @Majsan 73605 wrote:

    Gällande Skatteverket kan du registrera en särskild skatteadress som görs på blankett SKV4639. Då kommer mer eller mindre all post från SKV till dig.

    Dock förstår jag inte varför du inte kan ha hemadressen som postadress. Det hade vi i många år innan vi flyttade ut företaget till egen lokal. Detta har inte en enda gång medfört att kunder vare sig varit till bostaden eller förväntat sig få komma hit.

    Sen går det ju även att be leverantörer både skicka brev och paket till annan adress än den som är registrerad.

    Tack Majsan
    Jag kanske använder hemadressen lite längre fram i tiden, nu har jag betalat för boxen fram till juni, men därefter ska jag nog ändra på det. Bra att höra att du inte upplevde några krångligheter med att ha hemadressen

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.