Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Tull vid export till Norge efter intullning till Sverige

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101184
    Pelmered
    Deltagare

    Hej e-handelsgurus :)

    Jag har en fråga som jag funderat lite på.
    Hur gör man med tullavgifterna i följande exempel:

    1. Man importerar varor från något ställe utanför EU och betalar därmed tullavgifter m.m. och lagerhåller varorna i Sverige(på obestämd tid).

    2. Sedan säljer man vidare varorna utanför EU igen, t.ex. Norge. Då måste man väl tulla varorna en gång till för att man ska få ta in och sälja dem i Norge?
    Kan då få tillbaka pengarna man betalade när man tullade in varorna i Sverige/EU, eller hur fungerar det? Behöver man göra något särskilt när man tullar in varorna i Sverige? Man ska väl inte behöva betala dubbel tull?
    Spelar det någon roll om det är enskilda varor eller större partier man säljer vidare?

    Någon vet och som kan förklara det här?

    Mvh
    Peter

    #171638
    GregerA
    Deltagare

    Om jag förstått det rätt så skall man kunna få tillbaka tullavgiften om en vara återexporteras i oförändrat skick.

    Jag har själv aldrig brytt mig om det eftersom det är en del administration, och för enskilda återexporter handlar det ofta bara om några kronor. Man gör en ansökan om återbetalning, och hänvisar till importdeklarationen.

    Men om du handlar med lite dyrare varor där tullavgiften inte är försumbar så kanske det är värt att titta på.

    Gör du återexport i större skala finns det andra lösningar med t.ex tullfritt lager man kan tillämpa. Då ligger allt ditt gods oförtullat, och du tullar in det när du säljer det i Sverige/EU. Men det kräver då certifiering av Tullverket.

    Slå en signal till Tullen så kan de förklara hur du skall gå till väga.

    #171642
    Pelmered
    Deltagare

    Tack så mycket!

    Var väl ungefär så som jag gissade att det var.
    Vet du, eller någon annan, något om vad som krävs för att få en sådan certifiering? Jag antar att det räcker med att man skickar in tullpapper och betalar en gång per månad då? Dvs att man inte behöver deklarera varje enskild vara för då blir det ju ohållbart om man inte kan automatisera det. Det är ju viktigt att det inte tar massa extra tid, då blir det ju inte värt besväret.

    Jag ska ringa tullen och kolla lite längre fram när det börjar närma sig.

    #171644
    VATadviser
    Deltagare

    Sök på Aktiv restitution respektive Passiv restitution.

    Jag har inte jobbat med det på några år så det kanske är ändrat men då kunde man få tillbaka tullen om man hade tillstånd för Aktiv restitution. Man var då tvungen att ansöka om ett tillstånd i förväg innan man kunde börja söka tillbaka pengar.

    Principen då var att man var tvungen att göra något med varan (Aktiv) ex packa om eller låta den ingå i en annan produkt ex ingridienser i ett schampoo eller liknande.

    Sedan kunde man redovisa att varan lämnat landet och få tillbaka tullen som var inbetald. Allt i enlighet med det tillstånd som man lämnat in i förväg.

    Detta var då ganska krångligt och dyrt så det behövde vara lite pengar i det för att få det att vara lönsamt.

    #171648
    Pelmered
    Deltagare

    Tack!
    Ja, det låter som man behöver ha ganska stora volymer för att det ska vara värt att göra det.
    Jag ska höra mig för lite, men det verkar väl som det är lika bra att betala dubbelt ett tag och sedan utvärdera när/om det är värt att ta tag i det här senare. Kommer nog finnas många andra mer akuta saker att prioritera och ta hand om ett bra tag framåt.

    #171649
    VATadviser
    Deltagare

    Har du funderat på att lägga varorna på transitlager istället? Då behöver du ju inte tulla in dem i Sverige alls om de inte skall in i landet.

    #171650
    GregerA
    Deltagare

    Stefan: Jag antar att det var Aktiv resp. Passiv Förädling du tänkte på. Det används vad jag förstår främst om man bearbetar en vara för att sedan skicka tillbaka den igen.

    Kruxet för mig, och antagligen också för Pelmered, är att ca 95% av det vi importerar säljs inom Sverige och EU. Bara ca 5% exporteras utanför EU. Det gör att vinsten med särskilda åtgärder snabbt äts upp av de administrativa merkostnaderna.

    Om man vill veta mer om Tillfälligt lager och Tullager så har tullen en liten broschyr här. http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005556/tullager+och+tillf%C3%A4lligt+lager+tv790.74.pdf
    För att du ska få ha ett tullager ska du uppfylla ett
    antal villkor. Några av villkoren är att:
    • du ska vara etablerad i EU
    • du ansvarar för att varorna inte tas bort från
    lagret
    • du har en godkänd lagerbokföring
    • vi måste kunna kontrollera lagret
    • du får eventuellt ställa en säkerhet.

    Det är väl som så mycket annat – är man bara tillräckligt stor så går det mesta att lösa.

    #171699
    Pelmered
    Deltagare

    Ja, det precis som Greger säger.
    Jag tänkte mest att det var oriligt att mans skulle behöva betala tullavgifterna två gnger och hoppades på att det skulle finnas lätta pengar att plocka in här. Så verkar ju inte vara fallet och det finns väldigt många delar av verksamheten att optimera innan det här ens kommer på tal som det verkar.
    Det är viktigt för mig att butiken är lättskött och att administration och pappersarbete minimeras så mycket som möjligt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.