Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Krav på bokföringsprogram?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101268
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Jag har gått genom några företag på nätet som säljer bokföringsprogram och undrar vad jag ska tänka på när jag ska köpa ett, funktionsmässigt alltså?

    Dessa sidor/företag har jag tittat på:

    blinfo.se
    visma
    speedledger.se
    edison.se
    zervant.com
    kapitas.se
    hogia.se

    Jag har nyligen startat mitt företag, ett aktiebolag, och ska sälja solglasögon via webbshoppen. Det kommer inte vara stor omsättning på företaget under startfasen och första året. Väldigt enkelt och lite omsättning.

    Det är bara jag i företaget och “lagret” har jag i min lägenhet. Produkterna köps från Asien.

    Jag blir tacksam om ni som har bedrivit webbshopp och kan detta kan tala om för mig vad jag ska titta på inför köpte, vad ett bokföringsprogram ska innehålla och vilka funktioner det bör ha med. Jag har inte gjort det här tidigare och är “rookie” :rolleyes:

    #172087
    connywesth
    Deltagare

    Jag gillar SPCS Administration 1000 som jag haft sedan 1999, du har fakturering, order, lagerhantering, grundbokföring, kundreskontra och leverantörsreskontra i samma applikation.

    #172089
    Bestblom
    Deltagare

    Tack för tipset. Men hur går köpet av programmet till? Jag vill inte betala månadsvis för bokföringsprogrammet utan väljer att betala allt på en gång. Mellan 1500 – 2000 kr (Max)

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

    #172092
    connywesth
    Deltagare

    SPCS betalar man för en enda gång.

    Sen kan man om man vill teckna ett serviceavtal men det är inget tvång. Jag rekommenderar att ha serviceavtalet eftersom du kan ansluta dig till en kreditupplysningstjänst som är ganska bra och som är integrerad i programmet.

    #172093
    Bestblom
    Deltagare

    Ja det kan absolut bli nödvändigt med den tjänsten när man växer och får fler kunder. Tack för tipset. Men tycker du att det är enkelt att jobba med?

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

    #172101
    Freddie
    Gäst

    Jag har arbetat i en hel del program. Bland annat Hogia, Visma, edison. Jag skulle inte rekommendera några av dessa programmen baserat på min egen erfarenhet.

    Däremot rekommenderar jag Fortnox (fortnox.se). Fantastiskt bra program om du själv ska sitta och bokföra, fakturera, lägga in lager och leverantörsfakturor osv. finns hjälpsektioner var du än klickar.

    Kostar 99;./ månaden per modul och är ett överkomligt pris med tanke på vad du får.

    /F

    #172102
    Bestblom
    Deltagare

    Godmorgon, tack! Ska kolla upp det under dagen. Men vet du om man kan betala ett fast pris på en gång?
    Som jag nämnde har jag ett nytt företag utan omsättning och det känns inte som att jag riktigt vill/kan betala månadsvis för tjänster. Därför söker jag efter ett alternativ där jag kan betala allt på en gång vid köpet :)

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

    #172111
    Freddie
    Gäst

    @Bestblom 74193 wrote:

    Godmorgon, tack! Ska kolla upp det under dagen. Men vet du om man kan betala ett fast pris på en gång?
    Som jag nämnde har jag ett nytt företag utan omsättning och det känns inte som att jag riktigt vill/kan betala månadsvis för tjänster. Därför söker jag efter ett alternativ där jag kan betala allt på en gång vid köpet :)

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

    Du kan välja att ta det månadsvist, kvartalsvis eller som du vill, årsvis.

    På deras hemsida hittar du info om alla moduler, och deras support är toppen också.

    Lycka Till!

    #172128
    Bestblom
    Deltagare

    Vad anser ni om Visam?

    Det jag undrar över är vad mitt företag behöver för typ av tjänst i ett bokföringsprogram?
    Bokföringsprogrammen jag har listat här ovan erbjuder en del tjänster där några av viktiga och andra (för min del) är mindre viktiga och inte aktuella just nu, kanske senare…

    Bokföring och redovisning är en självklarhet.
    Men behöver jag fakturering också? Mina kunder består till 99,9999 % av privatpersoner. Jag förstår inte riktigt vad fakturering innebär i detta sammanhang?? Är det en funktion som möjliggör att skriva ut en faktura som man kan skicka tillsammans med varan till kunden? För det finna mallar för just detta.

    *ursäkta min “okunskap” kring detta* jag försöker lära mig :D

    #172132
    Johan W
    Deltagare

    Digitalisera hela din bokföring med e-conomic.se direkt, så slipper du använda pärmar som tar tid och plats och du kommer åt din bokföring var som helst.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.