Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ta ut privata pengar från firman

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101274
    prylsjuk
    Deltagare

    Hallå!

    Jag håller på att avveckla min verksamhet och är på god väg att få den såld. Därför undrar jag följande:

    Jag har sedan jag startade för 3 år sedan varje månad lagt in privata pengar i hopp om att företaget skulle börja rulla i egen kraft av intäkterna, men detta har aldrig skett. Handlar om ganska mycket pengar och jag kommer inte i närheten få tillbaka det jag lagt ut, sånt är livet. Men det jag nu säljer verksamheten för, vilket är mindre än det jag totalt lagt in i firman sen start.. detta borde jag väl kunna ta ut, utan att behöva momsa och skatta på? Då det från början är mina privata skattade pengar? Jag har alltså aldrig under den här perioden tagit ut några pengar, vilket säger sig själv.. då jag hela tiden slängt in mer, mer och mer.

    Eller hur fungerar detta? Tacksam om någon vet svaret och hur jag fixar detta så att det blir korrekt i bokföringen. Önskar bara svar från de som tror sig vara ganska säkra och de som vet till 100% vad som gäller.

    Tack på förhand!

    #172155
    Motley Denim
    Deltagare

    Kom över så ska jag hjälpa dig. :)

    #172160
    Dan
    Deltagare

    Bolagsform kan ju påverka en del. Om det är enskild firma kan du bara köra egen insättning som du bör bokfört på innan mot eget uttag.

    Är det aktiebolag beror det på hur det är bokfört.

    #172164
    Andreas
    Deltagare

    Jag brukar lägga in pengar i mina företag som lån, när pengar finns plockar jag ut det. Dock orkar jag inte bry mig om ränta, så lånar räntefritt.

    Detta gäller då inte aktiekapitalet vid start.

    #172168
    prylsjuk
    Deltagare

    I mitt fall är det Enskild Firma. Nu handlar det om lite andra siffror, men ett ex:

    Jag har under ett år lagt in 10 000 SEK totalt som egen insättning vid olika tillfällen. Nu två år senare vill jag ta ut dessa pengar då jag säljer mitt lager. Lagret säljer jag för 6000 kr exkl moms. och då 7500 kr inkl moms.

    Nu finns inget kvar i företaget, endast dessa 7500 kr. Jag antar att jag måste betala in momsen på 1500 kr och de övriga pengarna kan jag då ta ut som eget uttag då jag måste få ta tillbaka pengarna som jag satt in? Eller, fel/rätt?

    Jag får alltså ta dessa 6000 kr som eget uttag och 1500 kr måste jag betala in för moms?

    #172171
    Dan
    Deltagare

    Det låter korrekt ja!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.