Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur bokföra en återbetalning från USA?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101281
    hatten
    Deltagare

    Hej
    Skulle behöva hjälp med hur jag skall bokföra detta.
    jag betalade för en tjänst 1975,44 kr + 25% moms till USA och (la själv på momsen som man måste), men denna tjänst genomfördes aldrig åt mig så då har jag fått en återbetalning på 1965,39 utan moms då förstås (diffar lite på grund av valutaförändring) hur skall jag bokföra detta? ge gärna exempel hur man skall göra.
    Använder UNIBAS programvara.

    Mvh
    Janne,,,

    #172227
    JohanK
    Deltagare

    finns ett konto för valutaförändring

    #172267
    hatten
    Deltagare

    Okey då kan jag använda detta konto på diffen i valutan, men hur skriver jag verifikationen på returen och hur blir det med momsen då jag betalade moms själv (som man måste vid utrikes handel) men fick naturligtvis inte tillbaks momsen på återbet.

    #172269
    Jeff
    Deltagare

    @hatten 74378 wrote:

    då jag betalade moms själv (som man måste vid utrikes handel) men fick naturligtvis inte tillbaks momsen på återbet.

    Du betalar inte svensk moms vid ett köp till utlandet, det låter tyvärr som du missförstått någon i så fall.

    Hur som helst borde företaget naturligtvis återbetala hela den betalda summan till dig om tjänsten inte blivit utförd, oavsett om du har betalt dem för mycket eller ej.

    #172274
    hatten
    Deltagare

    Jag hittade detta exempel på nätet, kompletterade bara återbetalningen markerat med rött blir denna verifikation rätt?

    [IMG]http://forumbilder.se/DBJT2/inkop-tjanst-verif.png?width=150[/IMG]

    #172303
    Yvonne
    Deltagare

    Ser helt korrekt ut i mina ögon

    #172319
    hatten
    Deltagare

    Okey vad bra, jag tycker också att verifikationen se bra ut, då får det bli så.
    Tack för hjälpen.
    Janne…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.