Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan inte bokföra. Ångest

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101282
    stjarna
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag har kört igång min webbutik nu och använder Visma enskild firma. Jag har NOLL kunskap om bokföring och trodde att Visma skulle vara smidigt och att jag inte skulle behöva lära mig bokföring.

    Jag är inte lat, eller dum, det är bara det att jag pluggar heltid och är ensamstående med barn (och driver webbutik). Jag hittar ingen tid att lära mig bokföring och jag inser ju nu hur jäkla korkat det var.

    Jag har nu upptäkt att man måste bokföra lager, som jag uppfattar det är det dem enskilda produkterna som ska registreras, och det har jag inte gjort utan bara bokfört köp av varor som ska säljas. Det andra misstaget är ordentlig bokföring av egna uttag, som jag bara bokfört som “egna uttag” utan att betala moms då av den summan. Jag Vet inte vad jag ska göra och jag känner mig så jävla korkad. Suck. Jag har alltså massa produkter som inte är lagerbokförda och en massa uttag som inte är bokförda på rätt sätt.

    Någon annan som är newbie och som gjort en massa misstag? Hur stor chans är det att åka på granskning? Min totala vinst 2013 var typ 3 tusen kronor så att det är inga stora summor vi pratar om, men en massa bokföring då jag säljer små och billiga saker.

    #172255
    VATadviser
    Deltagare

    Man vet aldrig om och när man blir granskad.

    Att lägga upp ett lagersaldo kanske du kan göra nu istället. Om du inte säljer så mycket så kan det ju inte vara så mycket du behöver lägga upp? Det går ju att göra retroaktivt.