Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan inte bokföra. Ångest

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101282
    stjarna
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag har kört igång min webbutik nu och använder Visma enskild firma. Jag har NOLL kunskap om bokföring och trodde att Visma skulle vara smidigt och att jag inte skulle behöva lära mig bokföring.

    Jag är inte lat, eller dum, det är bara det att jag pluggar heltid och är ensamstående med barn (och driver webbutik). Jag hittar ingen tid att lära mig bokföring och jag inser ju nu hur jäkla korkat det var.

    Jag har nu upptäkt att man måste bokföra lager, som jag uppfattar det är det dem enskilda produkterna som ska registreras, och det har jag inte gjort utan bara bokfört köp av varor som ska säljas. Det andra misstaget är ordentlig bokföring av egna uttag, som jag bara bokfört som “egna uttag” utan att betala moms då av den summan. Jag Vet inte vad jag ska göra och jag känner mig så jävla korkad. Suck. Jag har alltså massa produkter som inte är lagerbokförda och en massa uttag som inte är bokförda på rätt sätt.

    Någon annan som är newbie och som gjort en massa misstag? Hur stor chans är det att åka på granskning? Min totala vinst 2013 var typ 3 tusen kronor så att det är inga stora summor vi pratar om, men en massa bokföring då jag säljer små och billiga saker.

    #172255
    VATadviser
    Deltagare

    Man vet aldrig om och när man blir granskad.

    Att lägga upp ett lagersaldo kanske du kan göra nu istället. Om du inte säljer så mycket så kan det ju inte vara så mycket du behöver lägga upp? Det går ju att göra retroaktivt.

    Jag förstår inte riktigt det där med egna uttag och moms? Eget uttag är det ju ingen moms på. Men du kanske menar att du tagit ut utläggsersättning. Alltså att du lagt ut för företaget med privata pengar och sedan tagit ut ersättning för den. I så fall behöver du ju kvittona för att kunna dra momsen. Och för att kunna få ut pengarna utan att det blir ett eget uttag.

    Ett eget uttag skall ju även inkomstbeskattas medans en utläggsersättning inte är skattepliktig.

    Jag är heller inte någon bokföringsexpert utan har alägger in så gott jag kan och låter sedan ett proffs göra resten. Det kostar för ett litet företag sådär en 5-10 tkr per år. Lite sura pengar kanske men det gör att man kan sova lite lugnare.

    #172256
    DavidWigg
    Deltagare

    Min rekommendation är att ta hjälp av någon som kan redan nu, innan det blir försent.

    Leta i kontaktnätet eller gå till en redovisningskonsult. Det är inte kul att lämna in felaktigt eller försent till Skatteverket. Kan bli stora summor i avgifter.

    Som VATadviser säger så kommer du att sova mycket lugnare :)

    #172258
    PlayTodayAB
    Deltagare

    Hej Stjarna,

    Känner igen situationen. Trodde också att jag skulle klara av allt själv och var inställd på att lära mig. Efter en tid märkte jag dock att även om det inte är gratis så är det bästa för mig som person och för företaget att överlåta bokföringen på en expert.

    Nu vet inte jag vad du använder för webshop och vilka kopplingar som finns, men jag använder Prestashop ihop med en modul som för över alla ordrar till E-conomic, som är mitt molnbaserade ekonomisystem.

    Jag scannar alla inkommande fakturor och importerar dom till E-conomic. Sedan loggar min redovisningsbyrå in och bokför. Dom har även tillgång till mitt bankkonto och skattekonto – jag kontrollerar dock så att inga oegentligheter förekommer.

    Mycket smidig lösning som att jag precis som David här ovan kan sova lugnare på nätterna! Visst kostar det lite pengar men väl värt investeringen. Skicka ett PM om du vill ha kontaktuppgifter till min redovisningshjälp. Det är en liten firma med ok prissättning och fin service. Är mycket nöjd med dem!

    #172260
    pyhobby
    Deltagare

    Jag kan inte se något fel i hur du bokfört ditt lager (om jag inte tänker helt fel nu). Du kan bokföra lager på två sätt, kika i denna tråden så förstår du nog: http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/2488-hur-bokfoera-lager.html

    Jag tror som sagt det är okej så som du gjort, men du måste göra en inventering vid årsskiftet där varje vara finns med.

    #172310
    stjarna
    Deltagare

    Tack för svar! Mitt företag är pyttelitet och min vinst var på 3 tusen, så att jag har ju absolut inte råd med en revisor, men jag ska ringa visma support på måndag och försöka få lite rådläggning. Jag har ju flera hundrad varor som inte är listade på något lager utan som bara “existerar” typ. Önskar att enskilda firmor inte behövde vara så svåra. Jag har gjort enskilda uttag som “lön” men inte betalat moms för det alls.

    #172311
    stjarna
    Deltagare

    Förresten, alla ni kloka! Jag gick in på visma nu och kollade ordentligt på programmet och när jag har köpt varor har jag bokfört dem under “varor som ska vara till försäljning” eller något liknande, inventarierna verkar vara något annat.

    Nu förstår jag inte skillnaden alls. Produkten jag säljer, är det inventarier? Eller vad är inventarier? Vad är lager? Är lager min produkt? Eller något annat. Förlåt att jag ställer så korkade frågor, jag förstår inte alls skillnaden.

    #172321
    Yvonne
    Deltagare

    Inventarier är sådan du köper in som inte ska säljas, tex lagerhyllor, skrivare osv.

    #172325
    Andreas
    Deltagare

    Ta hjälp med en expert, dina svar här visar tydligt att du högst sannolikt har gjort större fel som lätt kan bli ett fall för noggrannare gransking hos skatteverket och då påföljder som kan vara väldigt kostsamma.

    Skulle jag vara du, skulle jag dra in på lite nöjen och istället ta in en bokförare som kan hjälpa mig. Tar detta som en lärdom och går vidare.

    #172327
    DavidWigg
    Deltagare

    Håller med Andreas. Du gör dig själv en stor tjänst att ta hjälp innan det trasslar till sig, det är faktiskt lätt hänt. Det behöver inte bli ofantligt många timmar om du har alla leverantörsfakturor och annan betalningsinformation kvar och i ordning. Men visst, det kommer att kosta en del.

    Se till så att du kan visa upp alla transaktioner på ditt bankkonto med underlag.

    Det får bli “lärpengar”. Svider kanske lite nu men i efterhand så kommer du vara glad att du gjorde det.

    Känns lite tight att läsa in sig på bokföring eftersom datumet för inlämning ligger så pass nära.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.