Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hjälp… IQ-fråga..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101323
    Flobytjej
    Gäst

    Hej!

    Sitter och filar på en likviditetsbudget till min affärsplan.. Jag säger i förväg att jag inget kan om bokföring och liknande innan detta drar igång så det blir nog fler dumma frågor…

    Det står “moms tillbaka” på inkomster. Vad är det för något? Är det om jag som företagare köpt något med moms som jag vill dra av i efterhand? För inom EU köper jag väl oftast utan moms direkt? Och för import från USA får jag ändå inte dra av momsen om jag förstått rätt. Så där borde det väl stå 0 rakt igenom…

    Det står “moms att betala” på utgifter. Är det samma summa som jag beräknar få in i moms av privatpersoner ex om jag säljer för 5000kr så är 1000 av de moms som kunden betalar och som jag betalar vidare till skatteverket den 12:e?

    #172468
    Dan
    Deltagare

    Ett tips är att inte göra en likviditetsbudget innan du lagt 1 timme på att läsa om bokföringsgrunder. Det kommer bli en ganska dålig likviditetsbudget. :)

    Moms tillbaka är ingående moms. Köper du varor inom Sverige för 10.000 exkl moms så betalar du 12500 till leverantören. Sedan har du en fordran på Skatteverket om 2500 kr som räknas av mot utgående moms. Om Ingående moms överstiger utgående moms får du skillnaden tillbaka.

    Inom EU och USA har du ingen ingående moms du behöver tänka på i likviditetsbudgeten (i praktiken finns det ingående moms inom EU men den räknas bort direkt mot utgående moms. Såkallad omvänd momsskyldighet).

    Moms att betala är de 2500kr som jag skrev om innan när du köper saker med moms som du kan dra av. Det är inte samma sak som moms på inkomster som du nämner senare.

    I fallet med privatpersonen är de 1000kr utgående moms, alltså en skuld till skatteverket.

    Så om du säljer för 5000kr inkl moms till en kund och köper för 12500kr inkl moms av en leverantör så har du:

    Utgående moms (skuld till skatteverket): 1000kr
    Ingående moms (fordran på skatteverket): 2500kr

    Skatteverket betalar ut 1500kr till dig.

    #172469
    VATadviser
    Deltagare

    Hej igen,

    Håller med Dan du borde nog läsa på lite för att inte gå bort dig i det här.

    Ett litet förtydligande bara från det Dan skrev.

    När du importerar från länder utanför EU ex USA så betalar du mycket riktigt ingen moms till leverantören. Dock så betalar du sk importmoms i Sverige till tullverket. Även den är avdragsgill men den påverkar likviditeten. Detta är på tapeten att tas bort om något/några år då man överväger att överlåta den delen från Tullveket till Skatteverket. När det sker skall man kunna dra av importmomsen på samma sätt som man gör vid EU handel. Dvs man kommer inte att behöva betala in något utan skall själv kunna lägga på moms och dra av den samtidigt i sin deklaration.

    Lyckat till

    #172482
    Flobytjej
    Gäst

    Hej!
    Ja men då låter det ju som att jag förstått rätt hittills då? Jag har planer på att leja bort en stor del av den djupare bokföringen men jag måste ju räkna så rätt det går i affärsplanen..

    Jag har förstått att jag ska betala importmomsen till Skatteverket men trodde inte den var avdragsgill eftersom jag importerar från USA… Ska jag då räkna en viss procent av den som moms tillbaka eller är det hela den summa som jag betalar i moms som jag ska räkna tillbaks igen?

    Ursäkta IQ-frågorna en gång till =)

    #172496
    FredrikGust
    Deltagare

    Kolla inlägget från Dan en gång till så har du svaret. Standardläget är att en verksamhet som säljer för mer än man köper betalar in moms till Skatteverket. Om man köper in varor och tjänster dyrare än man säljer kan man få pengar tillbaka.

    Moms = mervärdesskatt vilket betyder att du betalar moms på mervärdet. Man ser i momsdeklarationen på all ingående och utgående moms och skillnaden mellan dessa när man ser om det ska betalas in eller om man får tillbaka.

    Alla kostnader i en verksamhet är i regel “avdragsgilla” om de är relaterade till verksamheten. Om jag som säljer lampor börjar köpa in kosmetika skulle nog detta betraktas som tveksamt om det inte går att hitta i min verksamhetsbeskrivning. Tar man det lugnt med representation och förmåner till sig själv är det nog ingen fara särskilt om du tar hjälp med bokföringen av en redovisningskonsult.

    #172497
    Flobytjej
    Gäst

    Ok.
    Men det är just det med importmomsen som förvirrar. Ja, jag har koll på att jag ska betala 25 % importmoms till skatteverket. Det jag funderar på är huruvida jag ska skriva samma summa eller en viss procent av den summan i moms tillbaka månaden efter? Eller är det helt enkelt bara en kostnad? Eller räknar man totalsumman av importmomsen som moms tillbaka vid deklarationen? Eller en viss procent av den summan..
    Vad jag förstod på Skatteverkets hemsida så är det avdragsgillt men det står inte om det är hela summan eller hur man ska räkna..

    Givetvis tar jag hjälp av en firma för det här i slutändan men det kan jag inte göra i detta skede när jag “bara” skriver en affärsplan.. Jag vill bara se om jag fattat rätt..

    #172498
    Flobytjej
    Gäst

    Ytterligare en fråga… Suck.. Jag SKA lära mig det här.. Och ja, jag SKA gå en kurs men ändå…

    I budget bör väl ändå moms in och moms ut gå jämnt upp?

    #172499
    Dan
    Deltagare

    Nej, det behöver den inte alls göra.

    Du köper 100 produkter som kostar 100kr ex moms in. Du har fordran på skatteverket på 2500 kr (ingående moms).

    Du säljer sedan dessa produkter med en vinst (är att rekommendera annars är det ganska meningslöst) för 200 kr ex moms till kunden.

    Du har då en skuld till skatteverket på 5000kr (utgående moms).

    Skillnaden blir 2500kr i momsskuld du ska betala till skatteverket.

    #172500
    Dan
    Deltagare

    Denna moms räknas av i sin helhet. Du har rätt att få hela summan tillbaka av skatteverket.

    @Flobytjej 74662 wrote:

    Ok.
    Men det är just det med importmomsen som förvirrar. Ja, jag har koll på att jag ska betala 25 % importmoms till skatteverket. Det jag funderar på är huruvida jag ska skriva samma summa eller en viss procent av den summan i moms tillbaka månaden efter? Eller är det helt enkelt bara en kostnad? Eller räknar man totalsumman av importmomsen som moms tillbaka vid deklarationen? Eller en viss procent av den summan..
    Vad jag förstod på Skatteverkets hemsida så är det avdragsgillt men det står inte om det är hela summan eller hur man ska räkna..

    Givetvis tar jag hjälp av en firma för det här i slutändan men det kan jag inte göra i detta skede när jag “bara” skriver en affärsplan.. Jag vill bara se om jag fattat rätt..

    #172501
    Flobytjej
    Gäst

    För att underlätta tänkandet kan jag tillägga att jag i början BARA kommer importera från USA vilket gör att jag bara ska tänka runt importmomsen i detta läge. Jag har en beräkning på säljmomsen till kund.

    Importerna enligt min planering kommer ske var tredje månad och då betalar jag ca 5000 kr i importmoms. Den ska jag alltså skriva in som moms att betala. Så långt tror jag att jag är med.

    I snitt beräknar jag att den moms jag lägger på kunderna är ca 3400 kr/varje månad (givetvis mycket mindre i början av året och mer i slutet..) Blir det så här då?

    månad
    1 in: 0kr ut: 5000Kr (bara importmoms)
    2 in: 3400 kr ut:3400 kr (moms på sålda varor)
    3 in: 3400 kr ut:3400 kr (moms på sålda varor)
    4 in: 3400 kr ut: 5000 kr skatteskuld 8400 kr (moms på sålda varor samt importmoms)
    etc
    etc

    Saken är ju den att jag måste skriva någonstans att jag betalar in importmomsen.. Jag är helt på det klara med hur jag skulle skriva om jag hade handlat inom EU.. Då handlar man ju oftast utan moms direkt…

    För som VATAdviser sa ovan så kan man väl inte dra av det direkt även om det ev. är på gång utan jag måste aktivt betala importmomsen direkt till Tullverket. När kan jag sedan räkna tillbaks den? Vid årsslut eller vid nästa deklarationstillfälle eller när?

    Om jag fattat rätt den här gången så får jag betala in moms varje månad för att sedan dra av hela importmomssumman i deklarationen?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.