Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99827
    Mathias R
    Deltagare

    Hej.
    Har idag Wikinggruppens webshop och nu när jag funderar på att byta faktureringsprogram har jag kollat på Fortnox. Och tanken är att koppla Webshopen med Fortnox.
    Det jag funderar mest på är om det hur Fortnox fungerar ihop med dom betalsätten jag har(Payson och Svea).
    Enkelt att bokföra dom?
    Så är det någon Fortnoxanvändare här som har några synpunkter erfarenheter tar jag gärna emot dom.
    MVH
    Mathias

    #173053
    Mr Jonas
    Deltagare

    Har använt Fornox Bokföring och Fakturering i snart två år.
    Funkar enkelt och smärtfritt.
    Dock har jag inte några direkt koppling till webbplats/betalningar då det i min bransch alltid är 15 dagar faktura.
    Fördelen med Fortnox bokföring är att man kan sitta uppkopplad samtidigt med “revisor” och rätta fel i realtid.

    Mvh
    Jonas

    #173059
    Mathias R
    Deltagare

    Det jag testat på demoversionen på deras hemsida så verkar det vara lättarbetat och enkelt.
    Men är mest nyfiken på hur andra med Fortnox tycker det fungerar med olika betallösningar. Behöver inte vara kopplat till just Wikinggruppen utan lite allmänna åsikter och erfarenheter.

    #173061
    FredrikGust
    Deltagare

    Något som slår mig med nästan alla bokföringsprogram är att de innehåller en stor grad av att man måste fundera själv och hålla koll på moms och siffror. Om jag ska bokföra en betalning av en leverantörsfaktura hos en leverantör jag handlat av tidigare trycker jag så här:

    L enter (registrera betalning till leverantör)
    1930 enter enter
    2000M enter enter (beloppet 2000kr inklusive moms, standardmomssats sparad i konteringsbilden, jag får godkänna vilken av fakturorna på 2000kr jag betalt)
    enter enter (automatfyller 5910 för annonsering och 2640 för momssats)
    enter (godkänner att verifikatet är korrekt)

    Klart för nästa verifikat. Leverntörsfakturan märks med ett verifikat på betalningen och benämningen på verifikat uppdateras till att innehålla leverantörens namn.

    Hela tiden har jag koll på alla konton jag jobbat med och aktuella saldon i bilden.

    I nästan alla andra system jag testat bortsett från i Speedledger och givetvis det system jag använder (BOQ) så är det ett väldigt knappande av siffror som kan bli fel. Jag vill kunna gömma datormusen under ett berg av papper och inte behöva använda den när jag jobbar med bokföringen.

    Fortnox är smidigt och jag har använt det i andra sammanhang och kan absolut rekommendera det, men det finns ännu en del att önska på hur smidigt det skulle kunna vara.

    #173063
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Du kan inte ha mer rätt! Sanna ord!!

    @FredrikGust 75333 wrote:

    Något som slår mig med nästan alla bokföringsprogram är att de innehåller en stor grad av att man måste fundera själv och hålla koll på moms och siffror.

    Fortnox är smidigt och jag har använt det i andra sammanhang och kan absolut rekommendera det, men det finns ännu en del att önska på hur smidigt det skulle kunna vara.

    #173065
    Mathias R
    Deltagare

    Helt enkelt lär det aldrig bli med bokföring.
    Men det lutar åt att jag testar Fortnox.
    Speciellt då det är en ganska billig koppling till Wikinggruppens webshop.

    #173066
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har gått från Edison till Speedledger och till fortnox. Jag är mindre nöjd med att bytt ut speedledger mot fortnox vad gäller bokföringsdelen för det tar tveklöst mer tid nu, men samtidigt så sparar jag tid på att använda deras CRM och offertdelar samt lön så på det stora hela går det på ett ut. Ska man dock bara bokföra i det gilalr jag speedledger mkt bättre eftersom du slipper en massa kontroller då eftersom det är knutet mot själva bankkontot

    #173021
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Innan idag hade jag noll koll på Speedledger, men shit vad detta verkar vara bra!

    @Kodmyran 75338 wrote:

    Jag har gått från Edison till Speedledger och till fortnox. Jag är mindre nöjd med att bytt ut speedledger mot fortnox vad gäller bokföringsdelen för det tar tveklöst mer tid nu, men samtidigt så sparar jag tid på att använda deras CRM och offertdelar samt lön så på det stora hela går det på ett ut. Ska man dock bara bokföra i det gilalr jag speedledger mkt bättre eftersom du slipper en massa kontroller då eftersom det är knutet mot själva bankkontot

    #173016
    danielandersson
    Deltagare

    Fortnox fungerar i dagsläget _inte_ på iPad, vilket känns lite .. efterblivet?
    Ny version ska dock komma, om några veckor. Go 2014!

    Speedledger är väldigt trevligt.
    (förutom alla timeouts, utloggning osv)

    #173161
    GustafGoranson
    Deltagare

    Använder mig utav Speedledger och kan säga att det är som en gudagåva, är inne på 3e året nu och kopplingen mot bankkontot är så bra att jag nästan börjar gråta av glädje när alla verifikationer dyker upp. Ett klicka på “Ok” och en verifikation är konterad och klar, fakturor görs också i Speedledger vilket gör det väldigt enkelt att matcha en inbetalning mot rätt faktura.
    Ägnar mest tid på SEBs hemsida och invänta bankgiro information om de inbetalningar som gjorts, det säger rätt mycket om hur smidigt det är!
    Superb kundtjänst som gärna hjälper till om du har konterat fel vilket händer väldigt sällan.

    Kanske blev lite väl mycket lovord men jag är verkligen nöjd, har tidigare läst bokföring på både gymnasium och universitet och har dragit mig för att göra det själv, räcker med att kunna “the basics” i bokföring så klarar man av det..

    EDIT: Vad som dock saknas är en koppling mot min WordPress/Woocommerce-shop, alla fakturor måste göras manuellt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.