Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Måste fattat fel

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101433
    Flobytjej
    Gäst

    Hej!
    Idag fick jag samtal från Länsförsäkringar som beviljade mig en checkkredit med 7.95% ränta samt en uppläggningsavgift på någon tusenlapp. Men det jag inte fattade var villkoren. Hon sa att det var 7.95% ränta per dag och att det kommer en kvartalsfaktura på räntan. Menade hon då 7.95 % av lånesumman som debiteras från första dagen men att det är för hela månaden eller menade hon att det kommer plussa på 7.95 % av räntan varje dag? Då blir det ju svindyrt om man lånar typ 50 000…. typ 4000 kr om dagen.. Visst måste hon ha menat att det är i månaden?

    #173031
    Dan
    Deltagare

    Det går inte att svara utan att se avtalet, har du inte det?

    Ränta för checkkrediter är normalt per år och per utnyttjad kredit, men i teorin kan avtal frångå denna norm inte för att jag tror det.

    Exempel:

    Utnyttjat snitt på kredit under perioden: 100.000
    Periodens längd: 3 månader

    Ränta 100.000*7,95%*3/12

    #173033
    Plastskivor
    Deltagare

    7,95% ränta per dag.. det borde bli en effektiv årsränta på sisådär 133741452220671%
    Bra deal, vilket nr ska jag sms:a ?

    #173035
    Flobytjej
    Gäst

    Hahaha ja jag misstänkte det =) Det verkar ju inte helt logiskt. Alltså måste hon ha menat att det är samma ränta även om jag skulle vinna på lotto och betala dagen efter.. Så det logiska vore alltså 662 kr/ månad och ca 1987 kr på 3 månader?

    #173036
    Parvelito
    Deltagare

    Det hon menade med ränta per dag är att man läser av saldot på checkkrediten varje dag, och på den betalar du 7,95% i årsränta. Har du nyttjat 20.000kr av krediten så är räntan per dag (20000x(0,0795/360)=4,42kr den dagen.

    Checkkredit är ju en “reserv” man har kopplat till sitt konto.

    Jag gillar att du vill starta företag, men det här med hur det fungerar och terminologi verkar du vara obekant med. Du har ingen bekant nära dig som du litar på och som är företagare som kan vara lite mentor för dig och vara lite bollplank? Ibland måste man ju kunna läsa avtal och sådant för att svara på frågor, och då är kanske inte att lägga upp det publikt här så vettigt.

    #173094
    Flobytjej
    Gäst

    Hej igen.

    Jodå jag har en mentor och är väl på G med det. Jag tror att mitt problem är att jag vill ha full koll på allt. Direkt. Givetvis kommer jag diskutera sådana här frågor både med mentor och andra utomstående :) Jag brukar fungera som så att om det är något jag inte förstår så tar jag reda på och lär mig det ordentligt. Anledningen till att jag inte förstod ordentligt vad gäller bankavtalet är att jag satt i bilen när hon ringde och var stressad till ett möte. Jag han uppfatta att jag fått beviljad kredit men hon ska skicka villkoren så att jag kan läsa dem ordentligt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.