Citat:
Ursprungligen postat av Mystica
Jag håller med både GregerA och parvelito i resonemanget. Självklart skall man försöka sträva efter så låga inköp och utgifter som möjligt. Dock så undrar jag lite om det inte är skilland på varor till hemmet och konsumtionsvaror. Jag tror att man måste se mer åt volym på konsumtionsvaror (varor konsumeras eller som går ur tiden och slängs inom överskådlig framtid). Inredningsprodukter är ofta något som kan finnas i över 10år och har inte lika stort flöde i handeln och därav lite högre marginaler. Rätta mig gärna om jag har fel för det är bara en teori. 
|
I stort sett kan det fungera så, men för att kunna sätta rätt pris måste man sätta sig på konsumentstolen och fundera lite som köparna av produkterna tänker.
De flesta ställer sig först frågan hur mycket det är värt för mig att köpa den här produkten/tjänsten. Nästa fråga är vad andra tar för den. En tredje fråga är vad de prisskillnader som uppstår bottnar sig i vad gäller kvalitet och service.
Och naturligtvis finns det anledning för konsumenter att se ett högre värde i något som skall finnas i sitt hem under en lång tid, jämfört med avfallspåsar eller dasspapper. Konkurrensen är troligen mindre, men om många butiker säljer liknande sortiment från samma grossister så är det till sist bara priset man kan slåss med. Alla säljer ju samma saker, med samma kvalitet. Kunden ser ingen skillnad, utan går på priset om det inte är väldigt mycket enklare att handla någon annanstans.
Innan man använder priset som vapen så är det vettigt att fundera över om det lägre priset kommer ge så pass mycket högre försäljning att nettot blir bättre. På produkter som inte säljer alls är det troligen vettigt att prisa in sig på marknaden, men i övrigt måste man vara försiktig. Det är tusen gånger enklare att sänka ett pris jämfört med att höja det.
Som ny är det väldigt lätt att använda priset som vapen, men det är innan man sett vad man behöver sälja för om man vill ta ut en lön. Och så snart man försöker höja priset så drar kunderna till någon annan som är billigare. Renodlade prisjägare blir sällan några trogna kunder.