Etiketter: , ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101578
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Vi har tagit över vår Norska Franchise och ska driva helt från Sverige med export till Norska kunder och all info jag hittar är till B2C.

    Måste vi ha Norskt bolag om vi avser sälja för 4-5 miljoner?
    Vem kan hjälpa rigga?

    Hur blir det med momsen? jag vill inte debitera kund vår produkt
    och låta dem få en momsfaktura separat, det skapar förvirring.
    Eller är det momsfritt om det är B2B?

    Telefonnummer i Norge.. bästa och enklaste sättet att skaffa,, krävs bolag?

    Med vänlig hälsning Alex Nerö

    #173783
    Gienasek
    Deltagare

    Hej Alex,
    Angående telefonnummer i Norge går det jättebra med cellip.com, fast man kan bara få numret från Oslo och det krävs inte bolag i Norge.
    Det är alltid momsfritt om det är B2B i EU fast du står själv att kontrollera om uppgifter stämmer annars får du betala momsen själv.

    #173785
    Martina G
    Deltagare

    På Skatteverkets sida finns det info om moms vid handel med länder utanför EU:

    Moms vid handel med länder utanför EU | Skatteverket [NS4 version]

    #173819
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Alex,

    Jag svarade ju till dig via mail tidigare idag men tänkte att det kan finnas fler som läser detta och undrar. Så jag skriver ett jättekort svar även här.

    Man kan antingen starta ett AS i Norge för att sköta affärerna på rätt sätt tull och momsmässigt om man inte vill låta sin kund hantera detta.

    Alternativet och också det som vi ser är vanligast är att starta ett NUF i norge som är en lite enklare modell av företag. Detta är egentligen mest till för att man på ett bra sätt skall kunna hantera momsredovisningarna enkelt.

    Ett AS förutsätts göra en vinst varje år som skall skattas i Norge. Ett NUF kan vara ett 0 företag dvs man kan fakturera lika mycket in som ut. Här finns inget vinstkrav. Utan bolaget finns i första hand för att hantera momsredovisning i Norge.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.