Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ny medlem behöver hjälp med nyregistrering av AB

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101624
    nicklass
    Deltagare

    Hej!

    Mitt namn är Nicklas och har länge tänkt att starta företag. Nu är jag på gång och behöver bara registrera det till bolagsverket.

    Jag har lite frågor. Har faktiskt kontaktat berörda myndigheter flera gånger utan svar.

    Hur fungerar utdelning?
    Är det endast ägarna av aktierna som kan få utdelning?
    Jag hade tänkt ha 50 000 SEK som aktiekapital som min delägare ska vara ägare till.
    Ytterligare 50 000 kr ska föras in som fritt kapital, när betalar jag in detta och hur sker det med det praktiska med diverse pappersarbeten. Dem som går in med detta ska dem teckna sig för nya aktier så kallat nyemission?

    Jag har lite skulder som jag inte har tagit itu med. Därför ville jag ta det säkraste att ej stå på några aktier. Tydligen kan man bli av med aktier om jag förstår det rätt?
    Utmätning av aktier – Utmätning – Lawline

    #174176
    nicklass
    Deltagare

    jag ska ha ett brutet räkenskapsår samt förlängt. Skriver jag det direkt i bolagsordningen eller är det på ett annat sätt?

    Jag vill ha ett aktiekapital på 50 000 samt låna ut 50 000 till AB, Hur går jag tillväga?

    Hur gör jag om t ex köper och betalat från mitt konto för e-tjänster från Asien innan företaget startar?

    Någon som kan något om detta?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.