Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra fakturor betalda med kreditkort

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101918
    Johan W
    Deltagare

    Har en liten lustig dialog med min bokföringsbyrå och undrar om inte någon annan har samma problem och om det finns en lösning.

    Hur bokför ni fakturor som NI betalar med kreditkort? Alltså, pengar som går ut, inte in.

    Jag vill ha in samtliga dessa leverantörers fakturor i leverantörsreskontran. Det gäller ex. fakturor från Google Adwords och Amazon.

    Men enligt min redovisningsbyrå så är det kreditkortsbolaget (Amex) som är leverantören, och alla betalningar gjorda är en skuld till denna. Det går alltså inte att ha en skuld i en leverantörsreskontra för Google/Amazon för en faktura jag betalat med kreditkort för det skulle “registreras som en dubbel skuld”. Dvs. till leverantören + Amex.

    I detta fallet är Amex registrerad som en leverantör i leverantörsreskontran.

    Hänger ni med?

    Min tanke var att göra ett plus/minus-konto för Amex där en skuld byggs upp och sedan prickas av när Amex-fakturan är betald. Men det är tydligen inte så enkelt?

    Känns sjukt märkligt att allt som betalas med ett kreditkort inte kan läggas in i leverantörsreskontra bara för att det inte är betalt direkt via banköverföring. Det vill man ju oavsett betalmetod…

    En work-around de har att komma med är att skapa ett eget konto i kontoplanen för varje leverantör som betalas denna vägen.

    Sen skall vi inte ens börja diskutera Amex -> Paypal -> Leverantör…

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.