Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Prissättning av varor

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101919
    blazern
    Deltagare

    Håller på med prissättning av varor till blivande e-butik.

    Våra varor har stora prisskillnader beroende på storlekar, allt från 50-60 kr till 4000 kr per styck.

    Har satt ett pris så att marginalen på varje vara är mellan 50-75%, oavsett om vi säljer den för 60 kr eller 1200 kr.

    Är ändå osäker på om priset känns rätt och om man ska inkludera frakten (fraktfritt för kunden), har kollat av våra få konkurrenter vi har på nätet som säljer dessa varor och detta är resultatet av en produkt.

    Samtliga priser nedan är inkl. moms.

    Produkt 1:

    Konkurrent 1: 95 kr + 125 kr (frakt) = 220 kr (Denna erbjuder fraktfritt vid köp över 2500 kr)

    Konkurrent 2: 141 kr + 69 kr (frakt) = 210 kr (Denna erbjuder EJ fraktfritt)

    Konkurrent 3: 127 kr + 30 kr (frakt) = 157 kr (Denna erbjuder EJ fraktfritt)

    Vårt planerade pris: 122 kr inkl. frakt eller alternativt köra med enhetsfrakt 49 kr rakt över och ett pris på produkten på 81 kr. På detta priset är marginalen 58%.

    Uppskattad vikt på våra paket är mellan 150 gram och 5 kg. I sällsynta fall kan det uppgå till 10 kg.

    Frågan jag ställer är om man ska lägga sig lite lägre än konkurrenter eller om man ska våga satsa och sätta dyrare pris och köra med kampanjer typ 20% rabatt.

    Har läst trådar om fraktprisdiskussioner utan att bli klokare, vi tjänar ju betydligt mer på frakten om kunden köper flera produkter och dels ligger vi billigare än våra konkurrenter och därmed bör kunden inte känna sig lurad på priset?

    Hittills har vi skickat med Posten Varubrev och vi planerar att skicka tyngre paket med DHL genom Pluskontot.

    Vår kundgrupp är till 95% män i en förmodad ålder på 30-65 år.

    Vad tycker ni?

    Detta blev lite rörigt, men fråga på om ni inte förstår!

    #175448
    jonathanb
    Deltagare

    Att lägga sig långt under billigaste konkurrenten är sällan en lönsam eller hållbar strategi.
    Utvärdera konkurrenternas totala erbjudande och se vad du kan göra bättre (leveranstider, produktinformation, bilder, support, osv). När du vet hur du kan prestera i förhållande till konkurrenterna vet du hur högt du kan lägga dig prismässigt och fortfarande ha ett attraktivt erbjudande. På så billiga produkter låter en frakt på mellan 30-50kr rimlig. Högre frakt än så kan sänka din konvertering medan lägre frakt lär tära på din lönsamhet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.