Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Sälja till Danmark?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101972
    Rillzp
    Deltagare

    Hej,
    Är det något man behöver tänka på? Har nämligen inte sålt något utanför Sveriges gränser innan… Norge har jag förstått är lite jobbigt, men är det så även i Danmark? eller är det bara börja skicka hejvilt?

    Hur funkar det? ska de betala tull/moms? ska jag betala moms ?

    Ursäkta riktiga nybörjar frågor och tackar på förhand för svar :)

    #175731
    Krus
    Deltagare

    Kan starkt rekommendera Guide om gränsöverskridande e-handel

    Som en liten handbok för nybörjare! :)

    #175733
    bslask
    Deltagare

    Så länge du bara skickar till privatpersoner i DK så är det bara att skicka “hej vilt”. Den danska kunden betalar samma moms som dina svenska kunder. Dvs ingen skillnad.

    Däremot om du säljer till en Dansk firma kanske de hellre vill slippa momsen, kom då ihåg att du måste få deras VAT nr (kontrollera att det är äkta!) och sedan bokföra momsen på ett korrekt sätt, försäljning inom EU.

    #175734
    biz
    Deltagare

    @bslask 78621 wrote:

    Så länge du bara skickar till privatpersoner i DK så är det bara att skicka “hej vilt”. Den danska kunden betalar samma moms som dina svenska kunder. Dvs ingen skillnad.

    Njae så länge man inte passerar gränsvärdet, minns inte vad gränsen går men runt 300k per år.

    #175735
    bslask
    Deltagare

    @biz 78624 wrote:

    Njae så länge man inte passerar gränsvärdet, minns inte vad gränsen går men runt 300k per år.

    Okej, hade inte koll på att det fanns en övre? gräns. Jag befinner mig dessvärre lååååångt därifrån (än så länge! hehe)

    #175736
    biz
    Deltagare

    @bslask 78625 wrote:

    Okej, hade inte koll på att det fanns en övre? gräns. Jag befinner mig dessvärre lååååångt därifrån (än så länge! hehe)

    När du passerar gränsen så ska du istället betala in momsen till i detta fallet danska skatteverket.

    #175746
    bslask
    Deltagare

    Är det en gräns mot varje EU land eller är det när den totala försäljningen till hela EU passerats som den regeln gäller?

    #175747
    biz
    Deltagare

    @bslask 78639 wrote:

    Är det en gräns mot varje EU land eller är det när den totala försäljningen till hela EU passerats som den regeln gäller?

    Det är för varje land, gränsvärdena är lite olika men på ett ungefär i samma nivå.

    #175889
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Beloppsgränsen i Danmark är 280 000 danska kronor. Det tar upp till två månader att registrera sig så håll koll på omsättninge (den senaste 12 månadersperioden).

    Fram tills att du nått upp till gränsvärdet fakturerar du svensk moms och betalar in den i Sverige. Efter det så måste man momsregistrera sig i Danmark och betala in momsen där. Missar man det säljer man svart i Danmark och bygger upp en momsskuld där.

    Det är samma regler i övriga EU men gränsvärdena skiljer sig.

    Hör av dig om du undrar något mer.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.