Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur tänker ni vid prissättning?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101979
    Doxster
    Deltagare

    Hej alla e-handlare!

    Jag är helt grön inom detta men är lika glad för det. Jag håller på att skapa min e-handelssite som kommer först och främst jobba mot Svenska och Europeiska kunder.

    Men jag är väldigt osäker på hur jag ska tänka när jag prissätter mina varor. Jag har lagt rätt stor energi på att hitta bra inköpskanaler. Om jag ska hålla samma priser som mina svenska konkurrenter kommer jag ha en ordentlig vinstmariginal. Men om jag kollar på mina Europeiska konkurrenter så kommer jag ligga på tok för högt för att generera några kunder från den marknaden, som jag ändå bedömer som betydligt större än Sverige.

    Jag tänker en mariginal på 40-50%. Men sen kommer ju en fraktavgift. Konkurrenterna inrikes använder sig av en fraktkostnad om 29:-, vissa har fraktfritt vid större köp. Har suttit en del och kollat på Postens prislistor och begärt in offerter från både DHL, Schenker samt pluskontot. Eftersom det verkar svårt att få en fraktkostnad på 29:- antar jag att dom har bakat in en del av det i det högre priset. Eller så räknar dom helt enkelt med att kunderna köper mer än en produkt och går med vinst på det viset?

    Sen kommer ju även avgifter för betaltjänster. Jag kollar på Billmate och Paypal i dagsläget som tar lite olika avgifter.

    Har ni några tips för en nybörjare med prissättning?

    Alla tips är varmt välkomna, tack på förhand!

    #175767
    prylsjuk
    Deltagare

    Det är inte lätt att ge tips på prissättning när man inte vet vad det rör sig om för produkter, men du verkar ha kollat upp dina framtida konkurrenter och verkar ha lite koll på vart du bör lägga dig. Dina konkurrenter kan ju lägga sig lägre då de garanterat har större volymer och bättre inköpspriser än vad du kommer ha i början, så om du lägger dig på samma prisnivå så får du räkna med att inte göra någon supervinst i början. Sen är ju inte alla produkter priskänsliga och i en del fall är det inte alltid priset som gör att kunden handlar av dig, även om det såklart oftast är så. Allt är inte lika lätt att prisjämföra på nätet. Ska du pyssla med hemelektronik, film, musik eller liknande så gäller det nog att vara billigast, men är det något annat som är svårare att jämföra pris på så kan man lägga sig lite över konkurrenterna och försöka hitta något annat som man blir bäst på för att få kunderna att handla av en själv. Jag har själv gått mycket efter konkurrenternas utpriser för att försöka locka kunder, men det är som sagt inte allt även om det i många fall är det.

    Gällande fraktavgift så har jag satt en enhetsfrakt för att göra det enkelt för kunden och för att det mer eller mindre är det som är standard i e-handeln. På vissa beställningar går jag minus på frakten och vissa går jag plus, med det menar jag att där jag går minus så äter fraktkostnaden upp lite av min vinst på produkterna. Inte att jag går minus på ordern. Så det kan man, eller bör man baka in lite i priset och speciellt då kanske eftersom de i din bransch verkar köra en extremt låg fraktavgift.

    Betaltjänster så har jag kört med Payson som jag trivts bra med och som fungerat smärtfritt så länge jag använt det (ca 3 år). Inga fasta avgifter som månads-, årsavgifter, startavgifter m.m., utan bara kostnader när ett köp görs. Finns fler liknande tjänster som kör samma modell, vilket är väldigt bra om man mjukstartar och är osäker på hur mycket man kommer sälja osv. Då är det rätt dumt att signa upp ett bindande avtal på en betaltjänst som kostar varje månad utan att man själv vet om man säljer något.

    #175773
    Doxster
    Deltagare

    Nej det är klart, det tänkte jag inte på. Man kan nog klassa in produkterna som skönhetsprodukter. Dom svenska konkurrenterna kommer jag kunna konkurrera friskt med genom inköpskanalerna jag har hittat. Däremot dom stora Europeiska är nog som du säger, dom köper nog väldigt stora volymer. Deras priser kommer jag inte lika nära.

    Jag kommer dock ha en liten niche i min butik med en del unika saker, som inte säljs någon annanstans. Dessa kommer jag kunna ha väldigt god mariginal på. Omsättningen på just dessa artiklar är ganska oklar i dagsläget eftersom att det är en relativt outforskad marknad.

    Enhetsfrakt är något som jag också är ute efter. Vet att vissa av dom Europeiska aktörerna använder sig av viktbaserad fraktavgift. Men jag tror inte på den lösningen. Jag tror att jag kommer tappa konvertering på det om kunden ser att frakten blev dyrare än vad dom tänkte sig. Jag vill att det ska vara lätt och förutsägbart. Dock förstår jag dig helt och hållet med plus och minus, det är nog så man får ta det helt enkelt. Finns det i din mening något fraktföretag som kommer i närheten av 29:- per paket? (små paket, inrikes)

    Jag har inte varit i kontakt med någon betaltjänst ännu. Men Billmate är något som jag tittar närmare på, som sagt. Payson har jag läst både ris och ros om. Något om att dom lägger sig i sina kunders marknader? Billmate har jag än så länge bara läst positivt om. Jag är dock osäker på om internationella kunder kan betala genom Billmate.

    Och sist men inte minst, stort tack för utförligt svar!

    #175798
    Doxster
    Deltagare

    Sitter och kollar främst på fraktlösningar och som du har sagt prylsjuk så ligger verkligen konkurrenterna lågt. Blir inte riktigt klok på hur dom tänker…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.