Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur bokför man ur eget konto?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101990
    Gsjoberg
    Deltagare

    Hej!

    Jag har köpt lite saker inför företagsstarten, såsom dator, surfplatta för visningar när vi säljer våra produkter.

    Jag har även köpt lite varor nu när mitt företag startat dock ur mitt egna konto har jag betalat detta (har inte hunnit skaffa företagskonto).

    Hur bokför jag detta? Egetkapital för inköp av varor?

    Och när det gäller utrustning så kommer jag bokföra det som kostnad, men vad gäller datum? Hur bokför jag det då det gäller köp som gjordes innan företagsstart samt bokför jag också det som ur “eget kapital” ?

    #175810
    blazern
    Deltagare

    Säg att du handlat något för 100 kr på ditt privata konto innan företagsstart. Om du har enskild firma bokför du väl detta som en insättning i kassan på 100 kr och sen en utbetalning ur kassan, bokför t.ex. som kontorsmateriel, 80 kr å 20 kr moms, lägg dit kvittot.

    #175865
    Gsjoberg
    Deltagare

    Så om jag förstår detta rätt så ska jag:

    Bokföra det som en insättning på 100kr : egetkapital till Kassa.
    Sedan från kassa till kostnad kontorsmaterial.

    Så t.ex datorn som jag behöver för bildredigering som kostade 20.000kr samt varor för 50.000 bokför jag på liknande sätt?

    50.000 eget kapital -> Kassa
    Kassa->Varor?

    Då ska jag skriva ut kopia på betalningen från mitt konto och det är verifikation för egetkapital-kassa? eller hur blir det? :S

    #175872
    lustfull
    Deltagare

    Varför krångla till det så mycket.
    2018=egen insättning i K
    Sen hamnar det du nu köper i D

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.