Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Frågor ang. kortköp

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102149
    bipa0003
    Deltagare

    Håller på att starta upp en webshop och eftersom jag bara kommer driva den på sidan av (till att starta med) så skulle jag vilja underlätta bokföringen så gott det går, använder kontantmetoden. Behöver nu hjälp att förstå hur bokföring av kortköp ska fungerar.

    Får man pengarna direkt en kund betalar eller samlas det upp beroende på inlösenavtal?

    Får man en faktura varje månad med de kostnader man ska betala för inlösenavtal respektive betalväxel eller dras dessa direkt på transaktion?

    Hur ser er bokföring ut för ett kortinköp med egen betalväxel + inlösenavtal?

    #176457
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag kan säga att vi har två olika kortbetalsätt, payson direktbetalning och certitrade kortbetalning. På payson så samlas det hos dem och jag får sedan flytta över pengar till bankkontot och jag får dra ur exelfil och orderblad för att stämma överens med bokföringen. Sedan har jag certitrade (betalväxel) där pengarna kommer in dagen efter till banken. Jag matchar ihop med ordrsedel och bokför sedan

    #176458
    bipa0003
    Deltagare

    Har du då din inlösen hos samma bank som du får in pengarna på?

    När dras avgiften som betalväxeln resp. inlösen ska ha? alltså får man en faktura när månaden är slut eller drar dom av sina t.ex. 3kr direkt så istället för att få 100kr får man endast 97kr.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.