Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Anskaffningsvärde

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102158
    Woolwich
    Medlem

    Hej,

    Jag har under året plockat hem lite produkter från ett amerikanskt företag och jag är nu lite osäker på hur jag ska räkna ut varornas anskaffningsvärde. Det som rör till det hela är frakten (tull, importmoms osv. har jag full koll på). Jag ska försöka fatta mig så kort och enkelt som möjligt:

    Det rör sig om två olika typer av produkter – Produkt A som kostar 5-6 kr styck, väger väldigt lite men har en förhållandevis stor volym och Produkt B som kostar 500-600 kr styck, väger väldigt mycket men har en liten volym. För Produkt A så beräknas vikten utifrån volymen medan vikten för Produkt B beräknas utifrån varans faktiska vikt.

    I den första försändelsen från det amerikanska företaget ingick 3000 x Produkt A och 10 x Produkt B. Frakten gick på 6000 kr (leverantörens fraktavtal). Vid ytterligare 2 tillfällen har jag plockat hem 3-4 exemplar av Produkt B.

    Vid det första frakttillfället så misstänker jag att frakten för Produkt B blev “gratis” iom. att Produkt A har en så stor volym i förhållande till sin faktiska vikt.

    Hur räknar jag ut anskaffningsvärdet för de båda produkterna på enklast sätt? Kan tillägga att jag inte har sparat några förpackningar så jag kan inte sätta mig och räkna ut någon volym.

    #176539
    VATadviser
    Deltagare

    Kan du inte fråga säljaren vad det är för volym på respektive förpackning samt vikt?

    #176540
    nmn
    Deltagare

    Till vad behöver du ett exakt anskaffningsvärde? Har du redan sålt produkterna så är problemet löst. Är det för att räkna ut lagervärde till bokslut så får du väl höfta till med något rimligt. Det går inte att räkna ut sådana här saker exakt på öret för varenda artikel.

    #176541
    Woolwich
    Medlem

    Ska kolla med säljaren men jag tror inte att de kan ge mig några exakta mått.

    Anledningen till att jag vill veta anskaffningsvärdet är dels till bokslutet men också för att jag vill veta lite mer detaljerat vilka marginaler jag har att röra mig med. :)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.