Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande vad måste jag göra för att få börja sälja till UK?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102291
    bigfish
    Deltagare

    Hej Allihopa!

    Jag tänkte Börja sälja godispåsar till UK och undrar vad man bör tänka på?

    Det gäller direkt försäljning till företag och enbart godispåsar gjorda av papper. så jag skall alltså inte sälja godis och inte till privatpersoner.

    Jag har nämligen ingen aning om vart jag skall börja! vad måste jag kolla upp?

    En vänlig person berättade att England har en del specialregler inom dagligvaruhandeln, vem vänder man sig till då om man vill veta mer om dessa specialregler?

    Tacksam för all hjälp! :)

    MVH

    #177084
    bigfish
    Deltagare

    Tydligen så var det bara att börja sälja, kanske därför ingen kommenterat något på inlägget hehe

    Men jag ringde i alla fall skatteverket och frågade vad jag behövde kolla upp för att börja sälja till Storbritannien.
    De sa bara att jag behövde f- skattsedel (såklart) men annars så var det inget mer de kunde “bidra” till, men att jag skulle ringa tullverket och höra efter.

    Jag ringde upp tullverket och ställde samma fråga och där var det inte heller något jag behövde kolla upp. Då jag bara skall sälja “papper” till ett land som ligger inom EU så vart det inga problem alls.

    Så tydligen var det bara att börja sälja och ligga på en försäljning under 70 000 GBP så
    skall inga “krångligheter” uppstå.

    #177085
    Mr Jonas
    Deltagare

    Finns regler för förpackningar som skall användas inom livsmedelsindustrin.
    Dessa skall vara samma inom eu, men det finns undantag för resp länder.
    Du skall även kunna tillhanda hålla information om material samt ev tryckfärger´s innehåll osv.

    En bra start kan vara EUR-Lex – 32011R1169 – EN – EUR-Lex.

    Mvh
    Jonas

    #177095
    bigfish
    Deltagare

    Hej mr jonas,

    Tack för din kommentar och länken!

    Ja, Våra påsar är godkända för kontakt med livsmedel och även återvinningsbara.
    Det såg vi till att tillverkaren var noga med när vi beställde påsarna :).

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.