Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Pris till återförsäljare

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102389
    KristofferA
    Deltagare

    Hej,
    Jag startar nu upp mitt företag som ska sälja handgjord ljus och säljas via återförsäljare och min webbutik. Hur räknar man ut pris till konsument och återförsäljare?

    Har en tillverkningskostnad på 16,5kr (utan moms då jag köper från annat EU land). Hur mycket ska en ÅF tjäna? Slutpriset på ljusen ska helst hållas låg..

    Tack på förhand!

    #161019
    Stefan72
    Deltagare

    Det är väl lite upp till dig själv? Ska du ha många led innan slutkund så vill såklart alla ha del av kakan och ljusen kanske blir för dyra och säljer inte alls istället.
    En vanlig budget handlar ju även om detta. Du borde rimligen ha en bild av hur det ser ut ungefär och vad andras ljus kostar ?

    #161020
    prylsjuk
    Deltagare

    Hur mycket kommer du sälja tror du? Antalet alltså. Om du säljer stora mängder så kan man ju hålla nere priset lite “enklare” än om man bara säljer i små små mängder. Min tanke iaf.

    #161044
    KristofferA
    Deltagare

    Enda ledet det kommer bli är att jag tillverkar, säljer via min webbutik och sedan säljer även återförsäljare i sina butiker.

    Varje butik kanske köper in 10-20 st varje gång..

    #161045
    GregerA
    Deltagare

    Det har skrivits doktorsavhandlingar om sånt här – ändå vet ingen :rolleyes:

    Man kan väl generellt säga att priset till slutkund skall ligga på en sådan nivå att kunden tycker att det är ok. Är priset för högt så köper han inte – är det för lågt så köper han, men kanske inte mer än han gjort med ett högre pris.

    Man kan laborera med priselasticiteten – vad händer om jag höjer eller sänker priset 20% – hur kommer det totala täckningsbidraget att påverkas? Försök hitta ett maximum.

    När det gäller återförsäljarens andel så kan du dels titta på vilken del av ditt arbete som återförsäljaren kommer att göra, och vad kostnaden för att göra det själv hade varit. Det är kostnader för hantering, lagerhållning, marknadsföring och försäljning som bör beaktas. Sedan har du troligen en skalfördel om din produkt kan erbjudas av många återförsäljare – särskilt om vi pratar fysiska butiker.

    Marginaler varierar väldigt mellan branscher. En del tycker att 15% är helt ok, medan andra tycker att 65% är för lite. Men man kan nog säga att om det är en produkt som kostar några tior så bör nog marginalen ligga runt 30-60% för att den skall kunna täcka de kostnader återförsäljaren har.

    Är det en speciell produkt, där ÅF har goda möjligheter att sälja tillbehör med god marginal, kanske man kan jobba med lägre marginaler på just den produkten.

    Ja, hoppas att mitt svammel gav något … ;)

    #161046
    Ekraft
    Deltagare

    När det gäller ljus så kommer nog ingen vara intresserad av att sälja dem med mindre än 50% marginal. Ett ljus som kostar 49kr till konsument inkl moms bör alltså inte kosta mer än 20kr till återförsäljaren exkl moms. Ett ljus som till slutkund kostar 69kr inkl moms bör kosta max 27-28kr till ÅF.

    Mycket få kommer att vara intresserade av att köpa små poster som leder till fraktkostnader och administration som äter upp förtjänsten. 20 ljus som ger butiken ett TB på 20×27=540kr är ointressant att hålla på med, du kommer behöva erbjuda kunderna ett attraktivt sortiment där de kan köpa 10-20 olika produkter eller mer för att hålla det här med frakter och administration på en rimlig nivå.

    #161078
    KristofferA
    Deltagare

    Tack så mycket för er hjälp. Jag ska ta till mig allt ni skrev. :)
    Jag har kollat på hur andra företag gör i Sverige och England, priset för en liknande produkt som min ligger på ca 130-150 till konsument. Ljusen är handgjorda och vegetabiliska, doftsatta med eteriska oljor och kvalitéoljor.

    Åter igen, tack! :D

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.