Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande EF – Bokföring, hur kommer man igång?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102390
    frebos
    Deltagare

    Hej,

    Fick momsnumret i posten idag och firman registrerades häromdagen. Jag har en faktura som är redo att skickas över gränsen till England och två utgifter till AdWords (dock utan mitt momsnummer på kvittona). Har ansökt om att momsrapportera utlandsförsäljningar kvartalsvis.

    Så nu måste jag komma igång på något sätt. Finns det något gratis bokföringsprogram som är vettigt att använda? Jag skapade ett konto hos Zervant, men alla exemplen online utgår ju ifrån att man bokar direkt i konton, inte via något interface som trycker ut saker i konton automatiskt. Den verkade heller inte lägga momsen i det momskontot som diverse forumdiskussioner tycker är korrekt. 2614 och 2645 exempelvis, medan Zervant bokade i 2640 och 2650.

    En helt annat fråga är ju om jag måste bokföra dessa utgifter annorlunda, eller om jag kan bokföra dessa transaktioner överhuvudtaget?

    Men det viktiga är att på något sätt komma igång i ett fungerande system, så verkar det ju faktiskt möjligt att mer eller mindre googla sig fram, transaktion för transaktion, hur de ska bokföras sen.

    Var börjar man?

    #160963
    FredrikGust
    Deltagare

    När man som mest behöver support och stöd i början är det ofta inte dumt att betala en slant för ett program man köper eller hyr. Det finns flera bra alternativ från Hogia, economic, Fortnox, Visma, Speedledger m.fl.

    En stor fördel är att support oftast ingår och om du tar hjälp av någon redovisningskonsult eller går en kurs så kan du få hjälp som matchar det verktyg du valt.

    Man får vad man betalar för. Gratis kräver ofta mer av dig själv och att du förväntas kunna mycket själv.

    #160979
    AnnaW
    Deltagare

    Gå till en bokhandel och köp en bokföringsbok. Man behöver inte ha några dyra program för att bokföra.

    #160984
    frebos
    Deltagare

    Tack för svaren.

    Jag räknar med att skicka ut ungefär 1-2 fakturor per månad, och ha 3-5 fakturor/kvitton på inköp per månad. Min förhoppning är/var väl lite att man inte borde behöva ha någon kostsam mjukvara i ett startscenario. Jag har som de flesta andra tagit en mindre kurs i företagsekonomi för en massa år sen så att man åtminstone förstår principen.

    Eventuellt funderade jag på att betala en redovisningsfirma för det, åtminstone för att få hjälp i starten och se hur det ser ut när månadsomsättningen omsatts ett par gånger. Av samtliga jag kontaktat i närheten så har jag fått exakt noll svar tillbaka, så intresset för småkunder verkar ju inte vara allt för stort.

    Men en enkel bok låter ju som en bra idé (jag antar att jag kan dra av momsen på den då när jag väl lärt mig hur?). Kanske vågar man till och med fråga om boktips här innan jag snart börjar söka runt lite?

    Jag hittade till slut möjligheten att skapa egna konton i Zervant, och funderar på att tills vidare boka allt manuellt i programmet jämfört med att boka via deras förenklade interface. Jag laddade dessutom hem BAS 2015-K1.

    Jag läste nyss lite på följande länk angående försäljning av tjänst inom EU, allra längst ner: Bokföra försäljning av tjänster till annat EU-land, tjänsteförsäljning EG (bokföring med exempel)
    Där kan man utläsa ett exempel:

    Konto, Namn
    3046, Tjänsteförsäljning EU momsfri

    I BAS 2015-K1 så finns det inga underkonton till Kontogrupp 30. Varför ska detta då konteras i just 3046 (eller 3048 som någon föreslår)? Eller är grupp 30 helt tom där man själv skapar konton valfritt? D.v.s. jag kan skapa konto 3001 och benämna det som ovan? Förövrigt så är grupp 31 “Momsfria intäkter”, medan grupp 30 är “Momspliktiga intäkter”, så är grupp 30 korrekt i detta läge?

    #160991
    Jego
    Deltagare

    Jag kan rekommendera ett lättanvänt bokföringsprogram: Kapitas

    #161003
    frebos
    Deltagare

    Tack för tipset Jego.

    “30 – 34 Huvudintäkter, fria kontogrupper.”

    Jag antar att det är definitionen av att jag kan skapa mina egna konton där. Och att följande länk BAS-kontoplanen är någon form av “accepterade kontobenämningar” som används av många. Så 3048 borde således passa bra till att fakturera utlandet.

    #161004
    Richie72
    Deltagare

    Mitt tips. Lägg över redovisningen på en bokföringsbyrå som är bra. Slipper du bry dig. Problemen uppstår när du ska redovisa moms och göra årsbokslut.

    Har du så få transaktioner kan du bara lägga dom i en mapp och skicka över mappen till en bokföringsbyrå som gör jobbet var tredje månad (antar att du kvartalsredovisar momsen).

    Bokföringsbyrån kan göra jobbet på en timme eller två och sammanställer momsrapporter och allt du behöver.

    Det är en bra investering för att du ska få tid att fokusera på affärsutveckling.

    #161008
    frebos
    Deltagare

    Hej Richie,

    Jag har ju hittills kontakt 4 redovisningsbyråer men ingen har varit intresserad av att hjälpa till.

    #161009
    Rashid
    Deltagare

    Pm mig så får du kontakt uppgifter av min bokföringsbyrå. Du får säkert svar från dem.

    #161024
    blazern
    Deltagare

    Visma enskild firma är enkelt, kostar dock några kronor per år. Inga konton att hålla ordning på, allt står enkelt förklarat med text.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.