Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bästa kortutgivare för lägsta möjliga valutaväxlingsavgift vid köp i annan valuta

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102395
    PlayTodayAB
    Deltagare

    Hej!

    Jag köper de flesta av mina produkter från utlandet, i utländsk valuta. Jag betalar med företagets VISA-kort. Storbankerna har i mitt tyckte en ganska hög valutaväxlingsavgift;

    SEB, 2%
    Handelsbanken, 1,75%
    Nordea, 1,75%
    Swedbank, 1,5%

    Eftersom jag gör i princip alla inköp med VISA-kortet så känns det lite tråkigt att ge bort 2% till banken. Är det någon på forumet här som kan rekommendera en bank/kreditkortsgivare som inte tar en valutaväxlingsavgift?

    // Tobias

    #160996
    GregerA
    Deltagare

    ICA-banken och Santander (tidigare GE Money Bank) har väl 0% valutapåslag. Det är dock privata kort.

    #160997
    PlayTodayAB
    Deltagare

    Precis, det är ju privata kort. Kör ICA Banken själv för privatsidan. Det är klart att jag kan skaffae ett extra konto och hantera företagets kortbetalningar med det, men det hade känts bättre att ha ett regelrätt företagskort.

    Men 2% extra kostnad för alla mina varuinköp är ju gärna något jag slipper..

    #160998
    nmn
    Deltagare

    Varför betala med kreditkort? Väldigt dyrt både för dig och säljaren.

    Betala med vanlig banköverföring istället, har du lite volym så använd bankens valutamarknadsfunktioner för att växla, ger mycket bättre kurs än på en vanlig utlandsbetalning. Vi köpte in i USD för ca 1.5MUSD under förra året och med 0,05kr bättre kurs ger det en besparing på 75.000kr. Inte jättemycket men många bäckar små…

    Och när du använder ett betalsätt som är billigare för säljaren att ta emot så förhandlar man naturligtvis till sig en mindre rabatt, så ökar du marginalen där också :D

    #160999
    PlayTodayAB
    Deltagare

    @nmn 80949 wrote:

    Varför betala med kreditkort? Väldigt dyrt både för dig och säljaren.

    Betala med vanlig banköverföring istället, har du lite volym så använd bankens valutamarknadsfunktioner för att växla, ger mycket bättre kurs än på en vanlig utlandsbetalning. Vi köpte in i USD för ca 1.5MUSD under förra året och med 0,05kr bättre kurs ger det en besparing på 75.000kr. Inte jättemycket men många bäckar små…

    Och när du använder ett betalsätt som är billigare för säljaren att ta emot så förhandlar man naturligtvis till sig en mindre rabatt, så ökar du marginalen där också :D

    Ja visst blir det lägre priser om jag betalar med banköverföring, vilket jag gör när möjligheten ges. Vissa produkter är det dock först till kvarn på och jag behöver dem snabbt (levereras digitalt) då har jag inte riktigt tid att vänta 2 dagar på en överföring.

    Men du har rätt i, och tack för tipset, jag ska naturligtvis försöka förhandla med leverantörerna om ett lägre pris i utbyte mot att jag gör en banköverföring. Får även kolla på att ha olika valutakonton i SEB, kan ju vara så att man gör sig en liten slant på det också med tanke på att dollarn/euron nu stärks mot kronan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.