Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande moms och tull på importerade varor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102445
    Kristina
    Deltagare

    Hej!

    En fråga i fel forum kanske men jag undrar om hur man gör när man köper hem varor från tex ebay. De skickar ju direkt hem i brevlådan utan att jag betalat moms och tull. Hur gör man praktiskt för att betala detta i efterhand?

    Kristina

    #161310
    Stefan72
    Deltagare

    nja det behöver du väl inte göra? Inom eu är det ingen sån hantering och från andra delar av världen beror det ju på paketets storlek, smågrejer åker som regel rakt igenom och större grejer tullas ju och de får du ju räkning på eller löser ut.
    De smågrejer som åker rakt igenom behöver du så att säga inte tulla för i efterhand.

    #161313
    banane
    Deltagare

    @Stefan72 81315 wrote:

    nja det behöver du väl inte göra? Inom eu är det ingen sån hantering och från andra delar av världen beror det ju på paketets storlek, smågrejer åker som regel rakt igenom och större grejer tullas ju och de får du ju räkning på eller löser ut.
    De smågrejer som åker rakt igenom behöver du så att säga inte tulla för i efterhand.

    Du är skyldig att betala den tull och moms som föreligger på aktuell vara oavsett storlek. Så du kan inte beställa hem saker och hoppas på att de slinker igenom och sälja utan att ha förtullat. Du kan se aktuella tullsatser på tullverket i deras Taric-databas.

    #161320
    Stefan72
    Deltagare

    nä man kan såklart inte hoppas men om man beställer småsaker och det bara trillar ner i brevlådan, menar du att man ska ringa tullen då och berätta vad man köpt och betala in i efterhand?

    #161324
    banane
    Deltagare

    @Stefan72 81325 wrote:

    nä man kan såklart inte hoppas men om man beställer småsaker och det bara trillar ner i brevlådan, menar du att man ska ringa tullen då och berätta vad man köpt och betala in i efterhand?

    Ja. (extra text för för kort meddelande)

    #177392
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    I Sverige är det tull/momsfria värdet vid import SEK 300 (EUR 22). Här skall man ändå alltid göra en importdeklaration även om man inte skall betala in någon tull eller moms.

    Så även om du inte skall betala tull och moms så måste du deklarera att du har tagit in varor. Det gör du i en importdeklaration. Kontakta tullverket så hjälper de dig. Detta är inte valfritt utan en skyldighet.

    #180076
    Kristina
    Deltagare

    Jag får nog ringa tullverket och kolla. Om det inte är tull lr moms på varor under 300 kr så kan man ju köra “tullfritt” hela tiden via ebay. Så kan det inte vara tänkt… tänker jag…

    #182887
    HenrikGrill
    Deltagare

    @VATadviser 81413 wrote:

    Hej

    I Sverige är det tull/momsfria värdet vid import SEK 300 (EUR 22). Här skall man ändå alltid göra en importdeklaration även om man inte skall betala in någon tull eller moms.

    Så även om du inte skall betala tull och moms så måste du deklarera att du har tagit in varor. Det gör du i en importdeklaration. Kontakta tullverket så hjälper de dig. Detta är inte valfritt utan en skyldighet.

    Jag köpte tidigare i år in ett par varor från Asien som levererades till mig som privatperson. Säljaren hade skrivit för lågt belopp på följesedeln, och jag betalade någon hundring i tullavgift men det var inget jag la någon större vikt vid då i alla fall.

    Nu tänker jag däremot omsätta dessa i företaget jag startar – hur gör jag då med tull och moms?

    #182889
    nmn
    Deltagare

    Du ansöker först om ett EORI nummer och sedan om tullkredit.
    Sedan så kommer du med en viss eftersläpning får fakturor på 0:- för importmoms från Tullverket även om dessa ser väldigt meningslösa ut så skall du inte kasta dem. Siffrorna på dem skall tas upp upp i momsdeklarationen. Naturligtvis så påverkar det här inte på något sätt hur mycket moms du får betala men det sysselsätter väl några byråkrater som tycker att de uträttar ett väldigt viktigt arbete…

    #182890
    nmn
    Deltagare

    Om du menar att du skall sälja varor i företaget du redan köpt in som privatperson så gör som andra inköp, styrk utlägget med kvitto / kontoutdrag och leverera in. Har du inte betalt någon moms finns inget att dra av, annars så bokförs det som vilken annan moms som helt. Tull är bara extra kostnad för varan inget som hanteras speciellt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.