Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra PayPal-kvitton?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102534
    LillyDesign
    Deltagare

    Hej!

    Jag undrar vad som måste specificeras på kvittot om jag betalar mina leverantörer (utanför EU) via PayPal?

    Räcker det med ett PayPal-kvitto där varor och leverantör är specificerade, eller skall jag även be om en detaljerad faktura som verifikation?

    Är nybörjare, mycket tacksam för svar! Vill göra rätt från början. :)

    #177730
    FredrikGust
    Deltagare

    Du behöver någon form av faktura som även kan ligga till grund för tullkostnader där det framgår vilka varor du köpt och hur mycket frakten kostar. Ditt EORI-nummer ska också finnas utskrivet på fakturan som kommer tillsammans med paketet så att speditören vet vem som ska betala.

    Bokföringstekniskt använder du sedan rimligtvis denna faktura tillsammans med transaktionsdetaljerna för att bokföra inköpet och därmed också underlag i momsdeklarationen där man sedan i januari själv hanterar moms på det som importerats. Fakturan för tull får du av transportföretaget.

    #177732
    LillyDesign
    Deltagare

    @FredrikGust 81843 wrote:

    Ditt EORI-nummer ska också finnas utskrivet på fakturan som kommer tillsammans med paketet så att speditören vet vem som ska betala.

    Tack för bra och detaljerat svar! Dum följdfråga: Hur får speditören tillgång till fakturan utan att öppna paketet? Jag kommer enbart att göra små beställningar som kan skickas med Posten (PostNord). Som nystartad firma kör jag hellre på långsam, gratis economyfrakt med Posten än dyr med DHL. :)

    De gånger jag beställt privat har ordervärdet samt innehåll (dock ej detaljerat) stått utskrivet på paketet, på dess förstämplade tulldeklaration, så att Posten kan beräkna kostnader. Kan EORI-numret skrivas till här av leverantören? Självklart kommer jag även be om fakturor i paketen.

    Tack än en gång!

    #177737
    FredrikGust
    Deltagare

    Leverantören skickar med fakturan i en plastficka utanpå paketet. De skriver EORI-nummer på frakthandlingar och på själva fakturan.

    Kolla även med Fedex för frakt, inte alls nödvändigtvis dyrt om det bokas av leverantören.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.